Seniorsentrene avlyses ut året

På grunn av økt smitte i nabokommunene og nye, lokale koronatiltak i kommunen velger vi å avlyse seniorsentrene fra og med 11. november og ut året. Vi oppfordrer de som føler behov for å snakke med noen i denne vanskelige tiden om å ta kontakt med Frivilligsentralen, som blant annet kan hjelpe med besøks-, ringe- og turvenner.

– Det er fortsatt ikke registrert mye smitte i vår kommune, men smitteutviklingen i Oslo kommune og nabokommunene er bekymringsfull. De nye tiltakene tillater ikke mer enn 20 personer tilstede samtidig når arrangementet er innendørs og det ikke er fastmonterte seter, sier Rita Berget Lindblad, virksomhetsleder stedsutvikling og frivillighet i Aurskog-Høland kommune.

Har du fått med deg koronatiltakene som gjelder spesielt for vår kommune? Fra 10. november gjelder ny kommunal forskrift for å hindre spredning av koronaviruset. De nye tiltakene gjelder blant annet munnbind i taxi, tidligere skjenkestopp, hjemmekontor, og stenging og begrensninger i fritidsaktiviteter.

Trygghet

Kommuneoverlegen sier også at personer som er i risikogruppen for alvorlig forløp av covid19 bør skjerme seg fremover ,og begrense sine kontakter til de aller nærmeste. Det anbefales heller ikke samlinger for eldre mennesker.

– Det er over 20 besøkende på hvert seniorsenter, og det er vanskelig å finne gode løsninger som ivaretar de nye tiltakene, og gjør arrangementene trygge for alle. Vi synes det er veldig leit, men velger det tryggeste alternativet for å ivareta en gruppe som har høy alder og defineres i risikogruppen, sier Lindblad.

Ta kontakt

Vi håper de som føler behov for å snakke med noen i denne vanskelige tiden tar kontakt med oss på Frivilligsentralen Tlf. 63852680. Vi kan blant annet bistå med besøks-, ringe- og turvenner.

Sist endret: 24.11.2020