Ny podkast: Framtidens kommune

Hvilke ønsker har vi for lokalsamfunnet fremover? Hvordan skal vi kunne skape en moderne, framtidsrettet og attraktiv kommune, og hvordan skal kommunen se ut når barna våre vokser opp? Den nyeste episoden av kommunens podkast handler om kommuneplanen. Du møter ordfører Roger Evjen, kommunedirektør Gry Røste og innbygger (og sokneprest) Bjørn Skogstad, og de snakker om kommunens fremtid.

– Kommuneplanen er dokumentet hvor vi legger mål for de neste 12 årene i kommunen. Det handler om å få utviklet hele kommunen, og det legger vi grunnlaget for i denne planen, sier ordfører Roger Evjen.

Kommuneplanens samfunnsdel skal gi overordnede mål og føringer for utviklingen av Aurskog-Høland fram til 2036. Kommuneplanen staker ut kursen for både samfunnet Aurskog-Høland, og kommunen som organisasjon. Den gir grunnlaget for framtidig utvikling av Aurskog-Høland, og føringer for kommunens politiske og administrative arbeid.

Drømmer for framtiden

– «Kommuneplan» høres veldig tørt ut, men for oss som jobber i kommunen er dette en gladsak. Kommuneplanen er moderskipet for all kommunal planlegging, så den er viktig. Der er veldig mye som allerede er veldig godt her i kommunen, som vi skal ta vare på. Hvordan kan vi vanne, dyrke og gjødsle alt det som allerede gror i denne kommunen, sier kommunedirektør Gry Røste.

20. mars 2024 vedtok kommunestyret å sende kommuneplanens samfunnsdel med arealstrategi på høring. Vi vil høre din mening! Se hvordan du kan bli hørt her.

– Det handler litt om drømmer også. Hva drømmer vi om for Aurskog-Høland kommune? Her kan vi virkelig våge å tenke litt høyt om hva er det vi ser for oss litt frem i tid. Det handler ikke bare om oss som bor her nå, men generasjoner som kommer, sier Skogstad.

Podkast på tvers

Ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer lager podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i kommunepodkasten «Former felles framtid».  Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

«Svarte søkna», «håndaskleer», «han har vøre og ture, og pess i køll på tomgarn fordi det var klakaføre.» Forstår du hva som menes her? Forrige episode handlet om dialekt. Er det forskjell på dialekten sør og nord i kommunen vår, og brukes den fortsatt av ungdommene i bygda? Her kjørte vi dialektskole for nye og unge innbyggere. Forstår du ordene? Lytt til episoden og test deg. Episoden finner du her.

Ny episode hver måned

Hver måned kan du høre en ny episode av vår podkast «Former felles framtid». Nye episoder publiseres en gang i måneden. Her får du innblikk i hvordan det er å være leder i kommunen vår. Følg med!

Sist endret: 15.04.2024