Koronasituasjonen i kommunen i uke 18

Smittetallene går nedover.  6. mai er det 4 smittede i isolasjon og 5 nærkontakter er i karantene i Aurskog-Høland kommune. Det er gjennomført 8 028 koronatester siden februar 2020. Til sammen har 302 personer testet positivt for korona i kommunen.

Smitteutviklingen i kommunen dag for dag finner du her.

– Smitteverntiltakene fungerer, både de vi har blitt pålagt og de vi har hatt selv. Situasjonen er oversiktlig, og TISK-kapasiteten (testing-isolering-smittesporing-karantene) er god. Vi har falt ned på risikonivå 2. Vi har vært på 4, hvor 5 er det høyeste, fortalte kommunedirektør Inger Hegna under mandagens møte i formannskapet.

Nå er det de nasjonale regler og tiltak som gjelder for vår kommune. Nasjonale regler og tiltak finner du her.

Vi har i tillegg en egen lokal forskrift. Den setter regler for bruk av munnbind, og at treningssenter og Bjørkebadet kun har åpent for innbygger i kommunen. Hele forskriften finner du her.

Nyheter om korona fra vår kommune finner du her.

Regler og tiltaksnivå

Alle skoler og barnehage i vår kommune er på gult nivå.

Det nærmer seg 17. mai og mange lurer på hvilke regler som gjelder. Regjeringen innfører ikke egne regler for 17. mai. Arrangører og innbyggere må følge de nasjonale og lokale regler og anbefalinger som gjelder.

Kommunen og komiteer rundt om på våre tettsteder jobber for å lage fine smittevernvennlige nasjonaldag markeringer. Det er planlagt en digital feiring for hele kommunen hvor det lages en film med innslag fra våre tettsteder. Det endelige 17. mai-programmet finner du på våre hjemmesider 12. mai.

17. mai-tog, annonserte taler, leker, kransenedleggelser og liknende er omfattet av reglene om arrangement. Hvis det er risiko for at 17. mai-tog eller andre arrangement fører til folkeansamlinger eller tiltrekker seg personer fra ulike kommuner, bør de avlyses.

Les mer om regler og råd for arrangementer og sammenkomster på offentlig sted og private steder her.

Råd til russen

Vi ønsker alle avgangselevene i videregående skoler en god og trygg russetid, selv om den blir annerledes enn det mange så for seg. Mange har ofret mye under pandemien, men det er viktig at russen også følger de viktige smittevernrådene også i russetiden. Deres bidrag til lite smittespredning i russetiden kan bety mye for hvor raskt samfunnet kan åpnes opp igjen. Dersom det blir smittespredning i russekullet, kan det for eksempel medføre strengere tiltak på skolen eller i kommunen. Det kan også bli utfordrende å gjennomføre eksamen for dem som havner i karantene eller isolasjon. Mer om koronaråd til russen kan du lese her.

Vaksinering

Så langt har 1154 innbyggere fått to doser. 3504 har fått en dose. 240 helsepersonell/andre har fått to doser, mens 733 har fått en dose. Totalt er det satt 5631 koronavaksiner.

Denne uken har vi satt rund 570 vaksinedoser. Det er hovedsakelig dem som er født i 1950 og 1951 som har blitt vaksinert. I tillegg har rundt 200 innbyggere i alderen 75-84 år få sin dose 2.

I uken 19 er det hovedsakelig dem som er født i 1952 og 1953 som vaksineres, i tillegg vil en del innbyggere få sin andre dose.

Neste uke får kommunen 108 hetteglass/648 doser med koronavaksine.

Det blir vaksinering på onsdag og torsdag (Kristi himmelfartsdag). Dette er på grunn av tidspunktet vi får vaksinene levert. De må settes innen en viss tid etter at vi har mottatt dem.

Mer om vaksineringen finner du her.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 07.05.2021