Aurskog-Høland deler erfaringer med Åpen dialog

Hva er åpen dialog i nettverksmøter, og hvorfor bruker vi det? Aurskog-Høland kommune har i mange år brukt Åpen dialog i nettverksmøte som et tiltak for innbyggere som ønsker hjelp til å håndtere utfordringer i livet sitt. I oktober var våre møteledere i Nittedal kommune for å fortelle mer om tiltaket.

– Ledergruppa i sektor Oppvekst og utdanning i Nittedal ønsket å høre hvordan vår kommune bruker nettverksmøter i arbeidet med barnefamilier og ungdom. Mange steder brukes Åpen dialog i nettverksmøter rundt personer med psykiske helseplager. Det vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet at vår kommune bruker metodikken, med stort hell, også i oppvekstsektoren, forteller Marianne Børke som er møteleder og SLT-koordinator i Aurskog-Høland.

Tverrfaglig jobbing

Aurskog-Høland kommune har 10 ansatte som er kurset til å lede nettverksmøter. Møtelederne er ansatte både fra barnehage og psykisk helse og avhengighet, forebyggende tjenester, NAV, PPT, barnevernet og fritid.

– Det er en stor styrke at vi jobber tverrfaglig med tiltaket, som tross alt angår alle aldersgrupper og innbygger-grupper, sier Børke.

Én dør inn for ungdom

Etter en god dialog med ledergruppa i oppvekstsektoren, fikk utsendingene fra Aurskog-Høland omvisning i de nye lokalene til Nittedal Ung.

– Vi fikk høre hvordan Nittedal har samordnet flere av sine tilbud til ungdom og unge voksne. Ungdomsteamet i NAV, utekontaktene, fagpersoner fra psykisk helse samt SLT-koordinator sitter sammen, og kan ønske velkommen i friske lokaler som inviterer til gode samtaler både med og mellom de unge, sier Børke.

Her drar de virkelig veksler på tverrfagligheten og kan bokstavelig talt, tilby én dør inn til flere av kommunens tjenester for målgruppa. Her går Nittedal foran oss i løypa, og kanskje vi kan følge i samme spor.

Hva er et nettverksmøte?

• Til et nettverksmøte inviteres både privat og profesjonelt nettverk.
  • Sammen prøver vi å få en felles forståelse av situasjonen, enten det handler om psykisk eller fysisk sykdom, ensomhet eller store omsorgsbyrder, mobbing eller konflikter.
  • I møtet legger vi opp til en åpen dialog, der alle deltagerne er likeverdige og alle stemmer blir hørt.
  • Du kan lese mer om nettverksmøter her.

Sist endret: 14.10.2024