Viste fram kunstprosjekt

ROAF og Aurskog-Høland kommune har et kunstprosjekt hvor vi, sammen med barn og unge, skal skape barnas kunstleirplass og skulptursti av gjenbruksmaterialer. I slutten av juni var flere av de som har gitt støtte til prosjektet invitert til rådhuset.

Sammen med Romerike avfallsforedling IKS (ROAF) gjennomfører Aurskog-Høland kommune et gjenbrukskunstprosjekt; Barnas kunstleirplass og skulptursti.

Den 28. juni var flere av de som har gitt støtte til prosjektet invitert til rådhuset for å få presentert status i prosjektet. Både de lokale bankene, Aurskog sparebank og Høland og Setskog sparebank, fylkeskommunen og fylkesråd for kultur, tannhelse og frivillighet møtte til presentasjon. I tillegg er det også gitt økonomisk støtte fra tidligere Viken fylkeskommune og fra DNB sparebankstiftelsen. De hadde ikke mulighet til å komme.

I full gang med del 2

Prosjektet er delt inn i tre deler, hvor del 1 er en historieworkshop, del 2 er barnas kunstleirplass og del 3 er barnas skulptursti.

Historieworkshopen var et forprosjekt som ble gjennomført i 2023. Da la kunstnerduoen Dragland & Kogan, sammen med barn og unge, grunnlaget for resten av prosjektet.

I del 2 av prosjektet skal det lages et permanent utendørs kunstverk, som skal stå i stasjonsparken. Det er kunstner Kjetil Aschim som er valgt til å utføre denne delen av prosjektet, og han skal sammen med barn og unge utforske parken og utforme og lage kunstverket. Planen er at «Kunstleirplassen» skal bli en gruppe skulpturelle sittebenker basert direkte på tegninger barna og ungdommene lager på workshopen til høsten. Workshopen innebærer også at gruppen skal få komme til ROAF sin gjenvinningsstasjon på Berger og hente ut materialer til kunsten sammen med Aschim. Prosjektet samarbeider tett med kulturskolen og frivilligsentralen og deler av workshopen vil være i deres lokaler.

Gjenbruk av avfall som kunst

Sentralt i prosjektet er spørsmålet om avfall kan bli til kunst. – Avfall kan absolutt bli til kunst, men avfall kan bli til alt annet også, det er når vi kommer dit at vi snakker reell sirkulær økonomi, målet er at kunsten skal være med å åpne noen av de dørene. Det er da vi får en «uendelig historie» og historien om bruk og kast blir forhistorie, sier prosjektleder Ronja Allum.

Vi ser på dette som et pilotprosjekt og ønsker at ringvirkningene skal nå også utenfor kommunen.

– Målet er at gjennom å bruke gjenbruksmaterialer i kunst kan vi løfte det sirkulære perspektivet både i praksis og i bevisstheten for alle som besøker parken. Men på sikt håper vi, som en forlengelse av prosjektet, å få med ROAFs andre eierkommuner på et utvidet kunstprosjekt om barn, gjenbruk og kunst.

Du kan lese mer om prosjektet på kommunens hjemmeside: www.ahk.no

Sist endret: 31.07.2024