– Vi skaper gode dager sammen
Med bakgrunn fra barneavdelingen på Ahus, videreutdanning i barnesykepleie og solid erfaring fra hjemmetjenesten på Hemnes, tar hun nå med seg både faglighet, varme og humør inn i lederrollen på Hemnes sykehjem. For henne handler jobben om å gjøre den siste tiden god og meningsfull for de eldre, og å bygge et arbeidsmiljø der både latter, trygghet og samarbeid står sterkt.
- Zabrina Inez Wennemo
- Viksomhetsleder Hemnes sykehjem
– Hva blir din stilling og arbeidsområde i kommunen?
– Jeg er virksomhetsleder på Hemnes sykehjem.
– Hvordan var veien hit?
– Jeg var ferdig utdannet sykepleier i 2011, og startet rett på medisinsk post ved barneavdelingen, Ahus. Etterhvert fikk være med å bygge opp Barneovervåkningen, samtidig som jeg tok videreutdannelse i barnesykepleie. Rett etter nyttår i 2023 begynte jeg i hjemmetjenesten på Hemnes, en fantastisk arbeidsplass. Nå i høst kaster jeg meg ut i nye utfordringer. Gleder meg til å bli bedre kjent, og fremtiden på Hemnes sykehjem.
– Hva tar du med deg fra tidligere erfaringer som du tror kan være nyttig her?
– Jeg har mye erfaring fra å jobbe med pasienter, vet hvor tungt og hektisk det kan være, og hvor fint og meningsfylt det er. Jeg har hatt mange gode kollegaer, vært en god kollega og hatt en god leder. Alle disse erfaringene vil jeg ta med meg videre for forhåpentligvis være en god leder for den flotte gjengen jeg jobber sammen med på Hemnes sykehjem.
– Hvorfor jobbe i Aurskog-Høland kommune?
– Hovedgrunnen til at jeg byttet jobb fra Ahus var på grunn av reiseveien. Logistikken gikk ikke opp med 3-delt turnus, pendling og familie. Heldigvis var det ledig stilling på Hemnes hjemmetjeneste akkurat da. Der har jeg jobbet før, som sommervikar, og jeg visste det var en bra arbeidsplass. Etter å ha vært ansatt i Aurskog-Høland kommune en stund har jeg blitt kjent med mange dyktige folk, opplever å ha gode kollegaer rundt meg som gjør arbeidshverdagen min trygg og det er alltid hyggelig å komme på jobb. Jeg opplever å bli tatt godt imot, både av gjengen på sykehjemmet og av ledergruppa.
– Hva er det beste med jobben din?
– Å få være med på å gjøre den siste tiden god og meningsfull for de eldre. Jobbe sammen med dyktige og bra mennesker. Vi har et godt arbeidsmiljø , det er mye latter, fine dager og gode øyeblikk på Hemnes.
– Hva er det mest utfordrende med jobben?
– Budsjettet. Ikke bare er det noe nytt for meg å drive med, men det er også litt trangt.
– Hva liker du å gjøre når du ikke er på jobb?
– Med 3 barn er det sjeldent et rolig øyeblikk. Enten så er vi på allidrett, heier på en fotballkamp, foreldremøte, står kioskvakt, prepper til et eller annet arrangement, eller tar meg en løpetur. Innimellom her prøver jeg å være sosial, både med venner og familie.
– Er det noe folk blir overrasket over å vite om deg?
– Jeg er full av overraskelser, slutter aldri å prate og starter gjerne dagen med en trall. Da jeg troppet opp med den blinkende discokaninen til datteren en fredag morgen, var det nok mange som ble overrasket. Vi har alle ansvar for å gjøre arbeidsdagen bra, det er et av mine bidrag.
– Et godt tips?
– Smil og si hei, enten det er på butikken eller på jobb. Det kan gjøre underverker for den du møter.
Forfatter: Kari Aasberg Bradley
Sist endret: 09.12.2025