Uke 36: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvordan er smittetrykket, hvordan er det egentlig med hjemmetesting og når får ungdommen vaksiner? Du får oversikten her. Hver uke gjør smittevernoverlegen en risikovurdering for vår kommune, og du kan se hva han sier om denne uken her.

– Vi er nå over i en annen fase enn vi har vært tidligere. Smittetallene er ikke lenger noe man skal fokusere mye på. Det man nå har fokus på fra overordnede myndigheter er sykehusinnleggelse og konsekvenser av det, og i mindre grad smittetallene. Det betyr ikke at vi ikke skal teste, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Det er gjennomført 11.493 koronatester siden februar 2020. 115 personer er i hjemmeisolasjon, og 87 er i karantene. Til sammen har 470 personer testet positivt. Nå er det satt 22.237 koronavaksiner i kommunen.

Vaksinering, testing og smittesporing

– Strategien er nå det er tre ting vi skal fokusere på. Det første er vaksinering. Det andre er testing, for å minimere smittespredning. Det tredje er smittesporing, som i større grad overlater mer ansvar til den enkelete, og at man i større grad tester seg ut av karantene, sier Hegna.

Vi har satt til sammen 22.238 vaksinedoser.

• Innbyggere med 1 dose: 11.721
  • Innbyggere med 2 doser: 10.516

– Tidligere i pandemien ble mye ressurser brukt på å «slå ned» smitte – strategien er nå å få kontroll. Virkemidlene som ble brukt tidligere, med strenge og inngripende tiltak, har myndighetene nå forlatt. Myndighetene har fått mye kritikk for at barn og unge måtte bære mye av byrden som tiltakene innebar, sier smittevernoverlege Lasse Christensen i Aurskog-Høland kommune.

I dag er store deler av de mest sårbare gruppene i samfunnet – de med risiko for alvorlig sykdom – vaksinert (cirka 90%). Å sette større grupper i karantene er ikke lenger regnet som nødvendig. For unge under 18 år har man i stedet bestemt å teste personer jevnlig ved utbrudd, slik at de som er smittet blir fanget opp og de resterende kan fortsette skolegang.

Mer informasjon om smitte blant barn og unge finner du her.

Vaksinerer 12-15-åringer

Det er nå besluttet at aldersgruppa 12-15 år skal tilbys vaksine. Vår kommune har løfte om leveranse av vaksine til alle i denne gruppa i uke 37, og vaksinesenteret jobber nå med organiseringen av dette. Det gir håp om at vi snart kan få en lettere hverdag.

– Forhåpentligvis vil smittetallene falle noe etter hvert som også de yngre aldersgruppene blir vaksiner, for da snakker vi om ytterligere immunitet, sier kommunedirektøren.

Mange foreldre har spørsmål om den økende smitten og konsekvensene for barn og unge. FHI har nylig oppsummert kunnskapen de har om barn og smitte.

Koronaregler

Regjeringen har besluttet at trinn 4 i gjenåpningen iverksettes tre uker etter at alle over 18 år har fått tilbud om første vaksinedose. Da vil alle voksne nordmenn ha fått mulighet til å bli beskyttet av vaksinen.

Det er mulig med flere på besøk hjemme, flere mennesker på arrangementer og mindre behov for hjemmekontor. Det er fortsatt innreiserestriksjoner. Innreiserestriksjonene og karantenereglene klassifiseres ut fra smittesituasjonen med fargekodene grønn, oransje, rød, mørkerød og lilla. De som kan vise at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder med EU-koronasertifikat eller NHS Covid-pass fra Wales/England kan reise inn i landet og er unntatt fra krav om test før ankomst, på grenseovergangsstedet og innreisekarantene.

Det er anbefaling om maks 20 gjester og oppfordring om å møtes utendørs. Ved besøk hjemme regnes ikke beskyttede (fullvaksinerte, de med 1 dose vaksine etter tre uker, de som har hatt covid-19 siste 6 måneder) med i antallsbegrensningen, men det må fortsatt være mulig å holde avstand. Beskyttede kan i private sammenhenger, slik som hjemme, ha nær sosial kontakt (under en meter) med andre beskyttede og ubeskyttede som ikke er i risikogruppen. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset - ring smittesporing 940 21 223. For å bestille test - ring legevakten 116 117.

Sist endret: 07.09.2021