Uke 34: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvordan er smittetrykket, hvor mange vaksinedoser får vi i ukene som kommer, hvem skal få dem, og hvilket smittenivå er vi egentlig på? Svaret får du her. I formannskapet mandag fikk politikerne en orientering om koronasituasjonen i vår kommune, og du kan se den her.

– Vi tester fortsatt ganske mange. Det er vi veldig fornøyd med, at folk er observante og tester seg. Vi ønsker i like stor grad som tidligere å begrense smittesituasjonen, slik at man raskest mulig tester seg og avslutter en smittetrend. Smitte får relativt stort omfang umiddelbart, men når det smittespores begrenses det betraktelig. Det er heller ikke mange som blir alvorlig syke, og det er positivt, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Formannskapet fikk status på prøvetaking, vaksinasjon og smittesituasjonen i kommunen. 24. august er det 6 smittede i isolasjon i kommunen, og 3 nærkontakter i karantene. Det er gjennomført 10.718 koronatester siden februar 2020. Vi opplever noe nedgang i smittetall siden forrige uke. Klyngesmitte gir flere smittede, men vi har god kontroll.

– Det gjøres en risikovurdering hver uke. Fåtall av enkeltstående smittetilfeller gjør at risikonivået er nede på 1, og barnehager, grunnskoler og videregående skoler er på grønt nivå, sier kommunedirektøren.

Vaksinering

Det går stadig fremover med koronavaksineringen i vår kommune, og kommunedirektøren orienterte om hvor mange vaksiner som er satt, og hvilke aldersgrupper som står for tur. Denne uken mottar vi 3500 koronavaksiner. Vi er ferdige med å gi dose 2 til alle prioriterte puljer, og fremskynder dose 2 for alle andre. Vi planlegger også nå vaksinering av dem over 16 år. Denne uken vil ansatte i skole og barnehager hovedsakelig være fullvaksinerte.

Så langt har vi satt totalt 19.432 vaksinedoser, og 8292 er fullvaksinerte.
I uke 33 ble det satt 1025 doser. 451 hadde forhåndsavtalte timer, mens 574 benyttet seg av drop-in-tilbudet. Vi legger derfor opp til vaksinering onsdag til lørdag og håper å få fylt opp så mange som mulig.

• Innbyggere med 1 dose: 11.140
  • Innbyggere med 2 doser: 8292

I uke 34 får vi cirka 3500 doser (Moderna og Pfeizer). I uke 35 får vi 1218 doser. Fra og med uke 36 må kommunen bestille antall vaksinedoser i henhold til instruks og retningslinjer fra Folkehelseinstituttet.

Koronaregler

Regjeringen fortsetter gjenåpningen av samfunnet. Regjeringen har besluttet at trinn 4 i gjenåpningen iverksettes tre uker etter at alle over 18 år har fått tilbud om første vaksinedose. Da vil alle voksne nordmenn ha fått mulighet til å bli beskyttet av vaksinen.

Det er mulig med flere på besøk hjemme, flere mennesker på arrangementer og mindre behov for hjemmekontor. Det er fortsatt innreiserestriksjoner. Innreiserestriksjonene og karantenereglene klassifiseres ut fra smittesituasjonen med fargekodene grønn, oransje, rød, mørkerød og lilla. De som kan vise at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder med EU-koronasertifikat eller NHS Covid-pass fra Wales/England kan reise inn i landet og er unntatt fra krav om test før ankomst, på grenseovergangsstedet og innreisekarantene.

Det er anbefaling om maks 20 gjester og oppfordring om å møtes utendørs. Ved besøk hjemme regnes ikke beskyttede (fullvaksinerte, de med 1 dose vaksine etter tre uker, de som har hatt covid-19 siste 6 måneder) med i antallsbegrensningen, men det må fortsatt være mulig å holde avstand. Beskyttede kan i private sammenhenger, slik som hjemme, ha nær sosial kontakt (under en meter) med andre beskyttede og ubeskyttede som ikke er i risikogruppen. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset, eller vil ta koronatest – RING LEGEVAKTEN på 116 117!

Sist endret: 23.08.2021