Tilskuddsordningen for kulturarenaer er åpen igjen!

Spillemidler til kulturbygg, kulturhus og andre kulturarenaer skal bidra til lokaler og bygninger for ulik kulturell virksomhet. Ordningen har vært stengt for nye søknader i Akershus siden 2020. Nå er nye retningslinjer vedtatt, og det er åpnet for å sende inn søknader for søknadsrunden 2025.

Akershus fylkeskommune fordeler spillemidler fra Norsk Tipping til kulturbygg, kulturhus og andre kulturarenaer på vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet. Søknadsfrist fastsettes av hver kommune og vil variere.

Formål

Spillemilder til kulturbygg, kulturhus og andre kulturarenaer skal bidra til egnede lokaler og bygninger som gir rom for ulik kulturell virksomhet. Arenaene skal fungere som kulturelle møtesteder for alle. Søknad om støtte til lokaler for øving og produksjon behandles på lik linje med saler for formidling.

Hvem kan søke

1. Offentlige virksomheter
    • kommuner og kommunale foretak
    • fylkeskommuner og fylkeskommunale foretak
    • interkommunale selskaper
  2. Frivillige organisasjoner
    • lag og foreninger
    • stiftelser
    • samvirkeforetak (SA) (tidligere AL)
    • andre selskap med begrenset ansvar (BA)
  3. Aksjeselskap og andre selskapsformer i henhold til lovgivningen, som for eksempel DA og ANS
  4. Andre selskaper med langsiktig leieavtale (minimum 20 år) med offentlige instanser som garanterer driften av kulturarenaene i minst 20 år

Krav til søknaden

Det er omfattende krav til denne søknaden, og de bør derfor leses nøye.

Mer om søknad og hvordan du søker finner du her: Tilskudd til kulturarenaer i Akershus - Akershus fylkeskommune (afk.no)

Søknadfrist i Aurskog-Høland kommune er 1. desember.

Sist endret: 18.10.2024