Smittevernråd for ramadan

Vi ønsker en trygg og god ramadan til alle muslimer. Dessverre kan vi heller ikke i år feire ramadan på samme måte som til vanlig. Her har FHI samlet de viktigste smittevernrådene som gjelder for høytiden.

Pressemelding fra FHI:

Smittesituasjonen i Norge er ustabil, med nye og mer smittsomme virusvarianter og flere sykehusinnleggelser. Gjeldende smittevernråd vil i stor grad påvirke årets feiring og gjennomføring.

Sosiale sammenkomster

Sosiale sammenkomster gir økt risiko for smittespredning og alle må begrense hvor mange de er sammen med.

De strenge nasjonale tiltakene som ble innført før påske, skal minst vare til 14. april. Da skal vi ikke ha arrangementer og vi kan ikke ha mer enn 2 gjester hjemme (Det anbefales ikke ha gjester i Viken fylke). Det anbefales å holde 2 meters avstand til andre personer der det er mulig. For å unngå mange nærkontakter, bør ingen være med mange forskjellige personer i løpet av en uke.

Siden ramadan varer en stund, kan reglene og anbefalingene endre seg. Hvis tiltakene blir lettet på etter 14. april, vil det fortsatt være strenge tiltak i mange kommuner der det er mye smitte. Det er derfor svært viktig at alle undersøker hvilke regler som gjelder i den kommunen de bor i. Hvis det kommer nasjonale lettelser på tiltakene, vil FHI oppdatere rådene for ramadan.

Se også:

Samling i moské

Samling i moské regnes som et arrangement og kan derfor ikke gjennomføres med de strenge nasjonale tiltakene som gjelder i dag.

Ved endringer i tiltak vil oppdaterte retningslinjer for arrangementer og private samlinger finnes her:

Reiser

Regjeringen anbefaler å unngå reiser. Dette gjelder også for ramadan, se:

Reiser til utlandet frarådes. Hvis du likevel er helt nødt til å reise, må du bo på karantenehotell ved retur til Norge, se:

Unngå også alle unødvendige reiser innenlands. Fritidsreise regnes som en unødvendig reise.

Vaksinasjon

For råd om vaksinasjon mot covid-19 i fastetiden, se:

Mer generell informasjon om koronavaksine finner du her:

Koronavaksine – informasjon til befolkningen

Kilde: FHI Smittevernråd for ramadan.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 09.04.2021