Elever står sammen for små helter!

Elevrådsrepresentanter fra hele kommunen på kick off for TV-aksjonen på rådhuset. Sammen kom de opp med gode ideer om hvordan de kan bidra til å hjelpe barn som er rammet av kreft. Se de gode ideene her!

– Målet med dagen var at elevene skulle få inspirasjon og gode ideer som de kan ta med tilbake til sine skoler og elevråd. Sammen skal de bestemme hvordan deres skole skal jobbe med TV-aksjonen,sier Marianne Solberg Olufsen, oppvekstfaglig rådgiver i Aurskog-Høland kommune.

Agendaen for dagen var å lære mer om TV-aksjonen, og hva de kunne gjøre for å skape engasjement om den. Aksjonsdagen er 20. oktober, og skolene våre jobber i oktober med forskjellige ideer som skal bidra inn til TV-aksjonen.

Blant ideene fra dagen var å ha kino, fotballturnering, panteinnsamling, bake, skoleløp, skolesvømming og selge brukte leker for å samle inn penger til TV-aksjonen.

Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen

Årets TV-aksjon skal hjelpe barn rammet av kreft og andre alvorlige sykdommer. For pengene fra TV-aksjonen ønsker Barnekreftforeningen å etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo, der alvorlig syke barn kan være sammen med sin familie. Her skal foreldre og søsken lett kunne bevege seg mellom sykehuset og familiehuset slik at de kan leve et tilnærmet normalt hverdagsliv.

I familiehusene vil det også være rom for besøk av besteforeldre, tanter og onkler, venner og andre mennesker som er tett på og har betydning i familiens liv.

Sammen skal vi bidra til at:

• Familier unngår å bli splittet selv om de bor langt unna sykehuset.
  • Barn med alvorlig sykdom får ha hele familien hos seg i behandlingsperioden.
  • Foreldrene kan ta vare på alle barna sine, seg selv og hverandre.
  • Søsken blir inkludert, sett og ivaretatt.
  • Familiene kan finne ro og får leve et mer normalt hverdagsliv i en vanskelig situasjon.

Engasjer deg!

Den enkleste måten du kan engasjere deg i TV-aksjonen på, er å bruke to timer søndag 20. oktober til å gå med bøsse. Det finnes også mange andre måter å bidra på som frivillig. Nå starter vi jobben med å registrere bøssebærere i Aurskog-Høland.

Vil du bli med på laget? Meld deg som bøssebærer!

Sist endret: 14.10.2024