mange folk i gågata på Bjørkelangen

Så mange innbyggere er vi nå

Folketallsutviklingen viser at vi er en kommune med befolkningsvekst over landsgjennomsnittet. Hvor mange ble født, hvor mange døde og hvor mange flyttet til kommunen i årets første måneder? I første kvartal vokste befolkningen i Aurskog-Høland med 0,4 prosent. Veksten for hele Norge var 0,2 prosent. Tallene ser du her.

Vi er nå 18.143 innbyggere i kommunen vår. I første kvartal vokste befolkningen i Aurskog-Høland med 0,4 prosent. Veksten for hele Norge var 0,2 prosent.

befolkningsvekst.png

Forventes høy vekst

Befolkningsutviklingen sier noe om hvor mange innbyggere vi blir i kommunen vår i årene som kommer, hvilke aldersgrupper som blir størst, og hvor i kommunen vi tror de bosetter seg. Det har stor betydning for samfunnsutviklingen, arealbruken og behovet for kommunale tjenester. Den er derfor en viktig premiss for kommunal planlegging.

Befolkningsprognosen viser et forventet innbyggertall på 20.818 i 2050. Det Sammenliknet med andre kommuner i Akershus, Østfold og Buskerud, forventes det en relativt høy vekst i Aurskog-Høland.

En befolkningsprognose er en framskrivning basert på planlagt bygging, sannsynlig flytting, samt fødsels- og dødstall. Inn- og utflytting, fødsler og dødsfall gir grunnlag for befolkningsendringer både i form av antall innbyggere, men også fordelingen mellom aldersgruppene i befolkningen.
Befolkningsprognosen er en del av kommunens kunnskapsgrunnlag. Det fremmes til politisk behandling for å gi oppdatert beslutningsgrunnlag i politiske saker.

Disse aldersgruppene øker

Det forventes sterkest vekst i aldersgruppene under 20 år og over 70 år i samme tidsperiode. Framskrivningen for kommunen viser imidlertid en negativ vekst for aldersgruppen 18-49 år.

For aldersgruppen 80-89 år er det en vekst på 185 prosent, mens det er en vekst på 224,4 prosent for aldersgruppen 90 år og eldre. Befolkningsutviklingen viser en årlig gjennomsnittlig vekst på 1,32 prosent for perioden 2013-2023. Befolkningsprognosen legger opp til en vekst på 19,8 prosent for perioden 2022-2050.

Sist endret: 01.10.2024