R-kurs for foreldre

Visste du at Aurskog-Høland har en egen logoped? Nå tilbyr logopedtjenesten foreldreveiledningskurs for foresatte som har barn i skolealder som har utfordringer med uttale av r-lyd. Trenger ditt barn hjelp med R-lyden? Søk her.

Foreldreveiledning er et lavterskel tilbud for å støtte elever i utviklingen av r-lyden. Logopeder erfarer ofte at det som har størst effekt i innlæringen av en r-lyd er den jevnlige treningen hjemme, og ofte er det alene tilstrekkelig for at elever får r-lyden på plass.

Foreldreveiledningskurset vil være første kontakt med logopedtjenesten for elever som har utfordringer med uttale av r-lyden. Kursdeltakere vil få logopedens kontaktinformasjon, og veiledning i når/om de bør kontakte logoped for å drøfte henvisning for ytterligere oppfølgning. Dette vil oftest være individuell veiledning eller logopedtimer individuelt, i par eller gruppe.

Dersom eleven har utfordringer med uttale av andre språklyder som l, d, t, k og g, eller foresatte ikke har mulighet til å delta på eller nyttiggjøre seg foreldreveiledningskurs bør dere ta kontakt med elevens lærer.

Kurset vil holdes på kveldstid og vil bestå av en teoretisk del der dere får informasjon om r-lyden og utfordringer med å uttale den, og en praktisk del der vi gjennomfører øvelser for å trene på r-lyden. Kurset er for foresatte, og eleven skal ikke være med.

Meld din interesse her.

Logopedtilbudet i kommunen er i hovedsak et lavterskeltilbud, hvor logopeden tilbyr veiledning til foresatte og pedagogisk personell, i noen tilfeller kombinert med individrettet oppfølgning. Utbytte er avhengig av regelmessig øving også utenom timer med logoped, det er derfor viktig å finne gode rutiner for daglig øving.

Språkforstyrrelser og vansker med språk (som forsinket språkutvikling, svak språkforståelse, lite ordforråd eller alternativ- og supplerende kommunikasjon), lesing eller skriving utredes og følges opp av kommunens PP-tjeneste.

Sist endret: 09.09.2024