Pusset opp på Urskog fort

Urskog fort har den siste tiden fått seg et ansiktsløft både utvendig og innvendig.

– Vi har hatt storrengjøring på fortet. Det trengtes! I tillegg har vi ryddet og malt innvendig, hengt opp nye gardiner og ordnet opp litt, forteller Ragnar Heide, leder for KulturArena og Fritid.

I løpet av sommeren har det også blitt ryddet og ordnet opp ute, og alle bygningene har blitt malt også utvendig. I tillegg har det blitt satt ut nye griller som alle kan benytte.

– Urskog fort er et friluftsmuseum og kulturminne som har åpnet hele døgnet, hele året. Det er et veldig populært tursted for alle folk i alle aldre. Noen drar hit for å drikke ettermiddagskaffen og andre for å leke, sier Heide.

Under koronaperioden i vår var det veldig mange som tok turen til fortet, men det har også vært mange som har benyttet seg av friluftsmuseumet i sommer.

Før og etter utvendig

Urskog fort oppussing4.jpg

Urskog fort oppussing8.jpg

Urskog fort oppussing6.jpg

Før og etter innvendig

Urskog fort oppussing.jpgUrskog fort oppussing2.jpgUrskog fort oppussing3.jpg

Urskog fort kjøkken.JPGUrskog fort bord.JPG

Kan leies

Fortet eies Aurskog-Høland kommune.

I 2006 opprettet en venneforening med formål å utvikle fortet som friluftsmuseum og kulturminne.

Fortet er åpent for publikum hele året, og det tilbys omvisning etter forespørsel.

Fortet har underjordiske tunneler og trange smug og er et eldorado for barnelek. Anlegget leies ut til privatpersoner, lag og foreninger etter forespørsel.

Utleie av fortet skjer ved henvendelse til Aurskog-Høland kommune, tlf.: 63 85 25 00.

Historien om Urskog fort

I spenningstiden før 1905 ble det fra norsk hold gjennomført tiltak for å styrke forsvaret mot Sverige – offisielt for å styrke unionsforsvaret. Ved Dingsrud på Lierfoss i Aurskog ble det i perioden juni 1901 til januar 1903 oppført et sperrefort med plass til flere hundre mann. Dingsrud skulle fylle ut gapet mellom de nyanlagte fortene ved Ørje og modernisering av de gamle festningene ved Kongsvinger og Fredriksten.

Fortet er enkelt bygget for 15 kanoner i åpne stillinger. Kanonene hadde en rekkevidde på rundt 6 km. 18. september 1905 ble 326 mann mobilisert til tjeneste ved fortet. Av de 15 kanonstillingene ble åtte bestykket.

Som en del av fredsavtalen ved unionsoppløsningen i 1905, ble alle våpen fjernet i 1906. Kommandantboligen med uthus og kasernen ble stående.

Muranleggene og skyttergravene ble gravd fram igjen i 1983 og restaurert. (Kilde: Wikipedia)

Mer om Urskog fort finner du her.

Forfatter: Alette Marie Eldøy

Sist endret: 24.11.2020