Hva mener du om kommunens planbehov?

Har du lyst til å påvirke hvilke planer Aurskog-Høland skal legge de neste årene? Nå har du muligheten! Forslag til planstrategi for kommunen er ute på høring, og din mening teller. Nå kan du komme med dine innspill.

Forslag til planstrategi for Aurskog-Høland kommune 2024-2027 er lagt ut på høring. En planstrategi er et dokument som drøfter kommunens muligheter og utfordringer, vurderer hvilke planbehov kommunen har og prioriteringer i planarbeidet.

– Vi må se samfunnsutfordringene i sammenheng, og finne gode løsninger sammen med innbyggerne og de ulike aktørene i lokalsamfunnet. Derfor velger vi nå å se på tre store samfunnsutfordringer – sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft, sier ordfører Roger Evjen.

Sosial bærekraft kan oppsummeres i inkluderende samfunn der tilhørighet, trygghet, tilgang til bolig, arbeid og lokale tilbud samt tillit til mennesker og myndigheter er bærende elementer. Det handler om livsgrunnlaget vårt, nærings- og tettstedsutvikling. Økonomisk bærekraft er avgjørende for å kunne nå målene våre.

– Vi skal løse disse utfordringene sammen. For å få det til, må vi legge gode planer som ser bredden og mangfoldet i utfordringene. Jeg tror vi skal få det til, blant annet ved de grepene som skisseres i planstrategiforslaget, sier Evjen.

Hva er en planstrategi?

Plan- og bygningslovens § 10-1. Kommunal planstrategi sier at
«Kommunestyret skal minst én gang i hver valgperiode, og senest innen ett år etter konstituering, utarbeide og vedta en kommunal planstrategi. Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling, herunder langsiktig arealbruk, miljøutfordringer, sektorenes virksomhet og en vurdering av kommunens planbehov i valgperioden.»

Hva inneholder forslaget til planstrategi for 2024-2027?

Forslaget til planstrategi inneholder et oppdatert plansystem som forenkler og tydeliggjør de ulike plantypene. Forslaget inneholder en oversikt over og en prioritering av kommunens planarbeid.

Hvordan kan jeg si meningen min?

Kommunestyret vedtok 18. september 2024 å legge forslaget til planstrategi for Aurskog-Høland kommune ut til offentlig ettersyn og høring. Høringsfrist er 1. november 2024.

Du kan si din mening ved å:

Sist endret: 24.09.2024