Nye lokaler for Aursmoen barnehage: Se hvor fint det er blitt!

Kommunens eldste barnehage åpnet dørene i august 1973. Nå har den fått en etterlengtet ansiktsløftning. Bli med inn og se hvor fint det er blitt!

– Aursmoen barnehage er kommunens eldste, og hadde stort behov for en oppgradering for å tilfredsstille dagens drift og krav. Det har vi fått nå. Og selv om dette er en midlertidig oppgradering i påvente av ny barnehage, har den gjort hverdagen til både barn, foreldre og ansatte mye bedre mens vi venter, sier styrer Heidi Gilje.

Fornøyde barn og ansatte

Barnehagen har fått ny farge på tak og vegger, nye gulvbelegg, nye garderober og nye toaletter. Store nye garderober gjør at barna får plass og tid nok til å kle av og på seg selv. Innemiljøet blir bedre når man har stor nok yttergarderobe med renholdssoner som gjør at man slipper sand og skitt inn på avdelingene.

– Nye toaletter til de eldste barna er et av de viktigste tiltakene for ungene. Det gjør smittevernarbeidet svært mye lettere i disse dager også. Følelsen av å komme inn på en lys og trivelig avdeling gjør noe med miljøet, stemningen og følelsen av å være på et hyggelig sted. Det er en stor endring fra triste gulnede granpanelvegger fra 70-tallet, sier Gilje.

– Vi har nå fått gode arbeidsplasser til de ansatte. Dette gjør at pedagogene kan jobbe plantiden sin i barnehagen i stedet for å måtte ta med seg arbeid hjem. Vi har fått møterom og pauserom adskilt, slik at vi har større muligheter til å gjennomføre møter i løpet av dagen. Det blir litt mindre hektisk planlegging når det skal gjennomføres 64 utviklingssamtaler i halvåret, sier Gilje.

Nye løsninger har dessuten gjort det enklere å overholde smitteverntiltak under pandemien.

– Som for eksempel eget tekjøkken til de ansatte. I disse smitteverntider har det vært en stor utfordring med et felles kjøkken når man ikke skal krysse kohorter. Med en kjøkkenmulighet til har dette løst seg veldig godt, sier Gilje.

Oppussing under pandemi

– Vi fikk noen utfordringer med trafikk ut og inn når håndverkerne holdt på som verst. Heldigvis gjorde de mesteparten av jobben somberørte avdelingene i sommerukene i fjor. Da var vi mye ute, det var litt færre barn, og vi fikk frigjort arealene etter hvert som de gjorde seg ferdig. Arbeidet med tilbygget var lettere å organisere. Da krysset ikke håndverkerne med våre avdelinger. God dialog med snekkerne til Jørn Skullerud gjorde at vi løste de utfordringene som dukket opp underveis, sier Gilje.

Inne er det nå delikate farger, og bygget er tilpasset både små og store. Det er egen del for de ansatte med møterom, garderober, kjøkken og kontorer.

– Helheten er vi mest fornøyd med. Fine, lyse farger på tak og vegger, plass til å sitte sammen, gode arbeidsplasser og praktiske løsninger, sier Gilje.

oppussing 55.jpg

Pandemi: Oppussing og bygningsarbeid i en pandemi kommer med sine egne utfordringer, men barnehagen gjorde det beste ut av situasjonen.

oppussing 07.jpg

God dialog: God dialog med snekkerne gjorde at barnehagen løste de utfordringene som dukket opp underveis.

oppussin g03.jpg

Jobbet i sommer: Håndtverkerne gjorde mesteparten av jobben som berørte avdelingene i sommerukene i fjor.

oppussing 30.jpg

Løft: Kommunens eldste barnehage har fått en etterlengtet ansikstløftning.

oppussing 31.jpg

Full oppussing: Barnehagen har fått ny farge på tak og vegger, nye gulvbelegg, nye garderober og nye toaletter.

barnehage2.jpg

Påbygg: Barnehagen fikk et påbygg.

oppussing 37.jpg

Lyst og fint: – Følelsen av å komme in på en lys og trivelig avdeling gjør noe med miljøet, stemningen og følelsen av å være på et hyggelig sted. Det er en stor endring fra triste gulnede granpanelvegger fra 70-tallet, sier styrer Heidi Gilje.

oppussing 43.jpg

Nye garderober: Store nye garderober gjør at barna får plass og tid nok til å kle av og på seg selv.

20210212_113138.jpg

Arbeidsrom: Det siste som sto ferdig var påbygg med nye arbeidsrom og møterom for personalet.

20210212_113458.jpg

Kommunens eldste: Aursmoen barnehage er kommunens eldste og hadde stort behov for en oppgradering for å tilfredsstille dagens drift og krav.

oppussing 32.jpg

Storfornøyde barn og voksne: – Selv om dette er en midlertidig oppgradering i påvente av ny barnehage, har den gjort hverdagen til både barn, foreldre og ansatte mye bedre mens vi venter, sier styrer Heidi Cecilie Gilje.

Sist endret: 27.04.2021