Nye kostholdsråd

Ditt kosthold vil ha noe å si for din egen helse og livskvalitet. Den 14. august ble de nye kostholdsrådene lansert av Helsedirektoratet.

Nasjonale kostholdsråd er basert på forskning og kunnskap og er ment som råd om hva du burde spise mer av og hva du bør spise mindre av, for at du skal ha et kosthold som er positivt for din helse.  Rådene er for alle voksne og barn over 2 år. Personer med sykdom eller som er gravide, kan ha behov for et mer tilpasset kosthold.

Det er plass til alle typer mat i et sunt og variert kosthold, men i ulike mengder. Noen matvarer bør spises hver dag, mens andre matvarer bør begrenses til noen ganger i uken eller sjeldnere. Det er anbefalt å begrense inntaket av bearbeidede matvarer med et høyt innhold av sukker, salt og mettet fett.

– Det blir enklere for flere å ta noen flere gode valg for sin egen helse, med råd som sier noe om hvilke matvarer du burde spise mer av og hva du bør begrense – fremfor mengder i gram og nede på næringsstoff-nivå, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen.

Hva er de norske kostholdsrådene?

De norske kostholdsrådene gir anbefalinger om kostholdet. Det vil si hva vi burde spise mindre av og hva vi burde spise mer av.

De norske kostholdsrådene er laget med bakgrunn i de nordiske ernæringsanbefalingene, men er tilpasset hvordan vi lever her i Norge. Kostrådene skal bidra til å fremme folkehelsen og forebygge sykdom hos innbyggerne i Norge.

Kort oppsummert er dette kostholdsrådene

1. Ha et variert kosthold, velg mest mat fra planteriket og spis med glede.
  2. Frukt, bær eller grønnsaker bør være en del av alle måltider.
  3. La grovt brød eller andre fullkornsprodukter være en del av flere måltider hver dag.
  4. Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt. Spis minst mulig bearbeidet kjøtt.
  5. Ha et daglig inntak av melk og meieriprodukter. Velg produkter med mindre fett.
  6. Godteri, snacks og søte bakevarer bør begrenses
  7. Drikk vann

Kosthold er en av de viktigste risikofaktorene for sykdom

Ett usunt kosthold er en av de viktigste risikofaktorene for sykdom og for tidlig død, både i Norge og ellers i verden. Et dårlig kosthold øker risikoen for flere ikke-smittsomme sykdommer slik som kreft, hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Et sunt og variert kosthold kombinert med fysisk aktivitet er bra for helsen og forebygger både dårlig helse, livskvalitet og sykdom. Små grep i hverdagen for et sunnere kosthold kan derfor bety mye for helsen din.   For samfunnet så koster det også dyrt om det er mange i befolkningen som får sykdom som krever omfattende behandling og hjelp og som eventuelt gjør at du ikke kan være i arbeid.

– Det er viktig både for den enkelte person sin helse og livskvalitet, og for samfunnsøkonomien vår at kostholdet hos innbyggerne våre ikke fører til dårlig helse og sykdom. Da er det viktig at blant annet innbyggerne tar bevisste og gode valg for sin egen helse, og at kommunen kan bidra med veiledning og jobber forebyggende, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen.

Noen av endringene du kan finne i de nye kostholdsrådene

Det er valgt å gi råd basert på matvaregrupper og ikke helt ned på næringsstoff-nivået som er i matvarene. Kostrådene skal bidra til å gjøre det enklere for deg å vite hva som er et sunt kosthold, samtidig at de skal være mer motiverende enn de «gamle».

Det er også viktig å huske på at mat og måltider handler om mer enn næringsstoffer og om mer enn å bli mett. Det handler om å ta seg tid til måltidet og om måltidsglede. Mat er identitet, kultur, tradisjon og hygge. Gode måltidsfellesskap er viktig for mange. Særlig for barn kan det bety mye at man samles til et felles måltid og setter av nok tid til å spise.

I den nye rapporten med nordiske ernæringsanbefalinger er det første gang det sees på vitenskapelige anbefalinger for både helse og miljøet. Blant annet viser denne rapporten at et sunt kosthold for helsen, også er gunstig for miljøet. Det er helseperspektivet som har vært det viktigste å vektlegge i de norske rådene, og det er et politisk vedtak på Stortinget som ligger bak at vi i Norge har valgt å ikke knytte klima- og miljøfaktorene direkte til hvert av kostholdsrådene. I Norge er dette lagt som et vedlegg, slik at det er tilgjengelig. Klima- og miljøfaktorer vil være viktig i det store bilde, også når vi snakker om befolkningens helse og livskvalitet.

I de nordiske anbefalingene ble det anbefalt å unngå å drikke alkohol. I de norske er det anbefalt å drikke vann når du er tørst, til måltider og ved fysisk aktivitet. Drikke med sukker, som brus, energidrikk, saft og iste, bør begrenses. Inntaket av alkohol bør være så lavt som mulig ut fra et helseperspektiv.

Du kan lese mer om kostholdsrådene her:

www.helsenorge.no/kostråd

www.helsedirektoratet.no/kostråd