Ny episode: Gjenbrukskunst

Hvordan kan søppel bli kunst? I den nye episoden av vår podkast treffer du metallkunstner Kjetil Aschim, som skal få med seg kommunens barn og ungdom på å skape det nye samlingspunktet på Bjørkelangen - av søppel! Hør mer her!

ROAF og Aurskog-Høland kommune har et kunstprosjekt hvor vi, sammen med barn og unge, skal skape barnas kunstleirplass og skulptursti av gjenbruksmaterialer. I høst kan barn og unge i kommunen være med på å lage en kunstleirplass i stasjonsparken på Bjørkelangen, og det kan du høre om i den nyeste episoden av vår podkast.

Damfrosk av VW-boble

I denne episoden av podkasten får du treffe kunstner Kjetil Aschim, Martin Skaret som er ungdomsrepresentant i prosjektet,  og folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen i Aurskog-Høland kommune. Kunstner Aschim har god erfaring med kunst av gjenbruk.

– Jeg har blant annet lagd en damfrosk ut av en Volkswagen boble, og brukt et gravemaskinbelte til å lage en skolopender. Det som er gøy nå, er at barna skal være med på å forme prosjektet fra start, og det gleder jeg meg til, sier Aschim.

Prosjektet skal ende i en gruppe skulpturelle sittebenker basert direkte på tegninger barna og ungdommene lager på workshopen. Det blir et utendørs permanent kunstverk som barna skal skape, som skal plasseres i Stasjonsparken.

– Alt avfall som vi leverer på gjenvinningsstasjonen er jo ikke søppel. Det er mulig å bruke mye av det igjen, og gjennom dette prosjektet skal vi utforske akkurat det. Hvordan kan avfall være en ressurs, sier Brustuen.

Det skal fungere som et samlingspunkt, og sitteområde med krakker integrert i kunsten. Litt eldre ungdom skal inviteres til å være med på montering av verket.

– Det er veldig fint at barn og unge kan utforske nye materialer, kanskje åpne øynene for hva søppel er, og hva det kan være.

Podkast på tvers

Ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer lager podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i kommunepodkasten «Former felles framtid».  Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

Snakker du dialekt? Er det forskjell på dialekten sør og nord i kommunen vår, og brukes den fortsatt av ungdommene i bygda? Dialekt var tema i forrige episode av kommunens podkast Former felles framtid. Her kjørte vi dialektskole for nye og unge innbyggere. Forstår du ordene? Lytt til episoden og test deg her.

Ny episode hver måned

Hver måned kan du høre en ny episode av vår podkast «Former felles framtid». Nye episoder publiseres en gang i måneden. Her får du innblikk i hvordan det er å være leder i kommunen vår. Følg med!

Sist endret: 26.08.2024