Vil du bli natteravn?

Vil du være med på å gjøre nærmiljøet tryggere for ungdommene i kommunen vår? Natteravnens hovedmål er å bidra med forebyggende ungdomsarbeid, og dekke akutte behov for støtte og voksenkontakt når ungdom ønsker det. Kunne du tenke deg å bli natteravn, eller kjenner du noen som kan? Del gjerne denne saken!

– Natteravnene er et utrolig viktig tiltak som kan forebygge vold og kriminalitet i kommunen, og som vil bidra til at flere føler seg trygge når de er ute, sier Marte Nerbø Husby, team- og fagutvikler Kultur og medvirkning i Aurskog-Høland kommune.

Som utgangspunkt går Natteravnene i forbindelse med junior- og ungdomsklubbens åpningstider på Aurskog, Bjørkelangen og Løken. Ellers går vi ved behov når det er ulike arrangementer i bygda. Jo flere ravner vi har, jo flere dager kan vi gå.

Hvorfor vandring i nærmiljøet?

Vandreren er til stede der ungdom ferdes og oppholder seg. Ikke for å kontrollere, men for å være et medmenneske til disposisjon. Vandreren har ressurser i form av sin tid og tilstedeværelse. Han/hun har god tid til å stoppe, lytte og observere.

Vold er et komplekst område, og ulike tiltak må iverksettes i bygging av et tryggere samfunn. Gjennom nærvær av bevisste, edru voksne skaper vandrerne et tryggere gatebilde. Dette bekreftes også gjennom statistisk materiale fra lensmannskontorene rundt i landet hvor vandring pågår.

natteravn-løken.jpg

Hva gjør kvelds-/natteravnene?

Ravnene er tilstede der ungdom ferdes og oppholder seg. Ikke for å kontrollere, men for å være et medmenneske til disposisjon. Ravnene har ressurser i form av sin tid og tilstedeværelse. Han/hun har god tid til å stoppe, lytte og observere.

Med sitt nærvær kan ravnene hindre tabber ungdom lett kan begå - tabber og feiltrinn som er personlig ødeleggende og som får konsekvensen i lang tid fremover.

Vi trenger flere natteravner!

Har du lyst til å bidra? Kontakt Aurskog-Høland Frivilligsentral på telefon 63852680/e-post frivillig@ahk.no aurskog-holand.frivilligsentral.no.

Sist endret: 27.11.2023