Selfi av alle på besøk

Lære av våre erfaringer

Før sommeren hadde vi besøk av Oslo kommune. De ville vite mer om hvordan vi har lykkes med sammenslåingen av barnevern og forebyggende tjenester.

– Et godt samarbeid mellom de ulike nivåene i tjenestene til barn, unge og familier krever at ansatte kjenner til hverandre og at ledere prater godt sammen. I Aurskog-Høland kommune er Gerd Schumann leder for både forebyggende tjenester og barnevern. En felles leder, gir felles dialog om begreper og en felles forståelse av hva som skal til for å treffe med hjelpen så tidlig som mulig, slik at barn og foreldre skal løse utfordringer sammen og ha tro på at de selv kan fikse livet uten kommunale tjenester, sier kommunalsjef for oppvekst og utdanning, Laila Durrani.

I vår ble kommunalsjef for oppvekst og utdanning, Laila Durrani, kontaktet av avdelingsdirektør i bydel Gamle Oslo for å høre om de kunne komme på besøk til oss, for å høre hvordan vi har jobbet for å lykkes med sammenslåingen.

Flere bydeler ønsket å bli med, så enhetsleder for barnevern og familie, Gerd Schumann, og Laila tok imot representanter fra flere bydeler, og delte våre erfaringer med fokus på forebyggende arbeid og samarbeid på tvers.

– Det ble et lærerikt møte med erfaringsutveksling og en avtale om videre kontakt, sier Durrani.

Forebyggende tjenester og barnevern i kommunen ble en enhet vinteren 2021. Endringer i barnevernsloven sier at det skal prøves ut ulike tiltak før barnevernet blir involvert. Det betyr at det meste av oppfølging og tiltak av barn, unge og familier skal skje forebyggende, på helsestasjonen, i barnehagen og på skolene.

Laila Durrani og Gerd Schumann sammen med representanter for to av bydelene, St Hanshaugen og Gamle Oslo.

Sist endret: 09.08.2024