Koronavaksinering i uke 38

Nå er det totalt satt 23 151 koronavaksiner i kommunen. 12 352 personer har fått første dose med koronavaksinen, mens 10 794 har fått to doser. Nå er det hovedsakelig de som skal ha dose 2, samt de som gjenstår under 18 som vaksineres. I tillegg er det drop in til fastsatte tider. Vaksinesenteret er flyttet til Serviceveien 6.

Forrige uke ble det satt både Pfizer- og Modernavaksiner. Pfizervaksinene er forbeholdt dem under 18 år. Det ble satt 326 doser på barn i alder 12-15 år. I tillegg ble det satt 182 med Moderna. Noen innbyggere fikk også dose tre.

Mer om hvem som bør ta en tredje dose finner du her.

Vaksinesenter i Serviceveien

Vaksinesenteret er nå flyttet fra flerbrukshallen på Bjørkelangen skole til Serviceveien 6. Det vil være vegg i vegg med testsentret, med inngang til høyre og det vil være merket med skilt over døren.

Vaksinesenteret i Serviceveien 6 vil være bygd opp på lik linje med slik som det har vært i flerbrukshallen; inngang, registrering, ventesone før vaksinering, tre vaksinebåser, en akutt-bås, samt ventesone etter vaksinering og egen utgang.

Det kan bli noe ventetid på onsdag, da timeboka den dagen ikke er tilpasset nedskaleringen av antall vaksinebåser.

– Vi ber derfor om forståelse for at det kan oppstå noe kø og ventetid, og at noe av ventetiden må påberegnes i bilen den dagen. Vaksinering etter dette vil være tilpasset nedskaleringen, sier Marita Hoftvedt, vaksinekoordinator i kommunen.

Onsdag 22. september vil det også være mulig for dem mellom 12-15 år å bestille time fra 17.20-20.00. Mer informasjon om dette finner du her.

Nytt drop-in tidspunkt

Tidspunkt for drop-in denne uken er onsdag 18.20-20.00.

I henhold til anbefalinger fra FHI så tilbys det per dags dato Pfizer kun til de i alder 16-17 år, 12-15, evt med legeerklæring eller at du benytter medisin oppført på følgende liste.

Dersom du er over 18 må du eventuelt ha med en legeerklæring som sier at du på grunn av medisinske årsaker ikke kan ha to forskjellige vaksiner.

Det er fortsatt en del som ikke har tatt koronavaksinen. I aldersgruppen 25 til 39 år er det færre som har tatt vaksine i forhold til de andre aldersgruppene. Av dem over 65 år, har godt over 90 prosent vaksinert seg. Dersom du er en av de som tidligere har takket nei, men som nå har ombestemt deg, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt via koronavaksine@ahk.no eller Helseboka

Er du over atten og blant dem som ennå ikke har fått tilbud om første dose av koronavaksinen? Ta kontakt med oss! Send mail til koronavaksine@ahk.no.

Meld i fra

Dersom du har tatt vaksinen et annet sted er det viktig å melde fra til kommunen. Helsebøkene for du ulike kommunen kommuniserer ikke, så det er ingen automatikk i at vi får beskjed når man tar vaksinen et annet sted.

Send e-post til koronavaksine@ahk.no og opplys om dette, da får vi strøket deg fra våre lister, dersom du har registrert deg i helseboka her tidligere. Dersom du ikke gjør det, vil du bli «hengende» igjen og få påminnelser fra oss hver gang vi sender ut re-invitasjoner til de vi ikke har fått respons fra.

Dersom du trenger hjelp til å registrere deg kan du sende mail til koronavaksine@ahk.no, eller ringe vaksinetelefonen. I september vil den være betjent på mandag, onsdag og torsdag fra klokka 10.00-14.00. Nummeret er 63 85 25 70. På grunn av ventetid oppfordrer vi folk til å sende e-post koronavaksine@ahk.no.

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 22.09.2021