Kommunestyret live: Hvordan er pengene brukt?

Onsdag 23. oktober klokken 18.00 inviterer vi til digitalt kommunestyremøte, som sendes live på kommunens hjemmeside. Dette gir alle innbyggere en unik mulighet til å følge beslutninger og diskusjoner, uten å måtte være tilstede i møtesalen. Hvordan er pengene brukt så langt i år? Hvilke områder må styrkes, og hva må justeres? Tertialrapporten står på sakslisten, sammen med omsorgsboliger og fastlegekontor.

På agendaen står flere viktige saker som påvirker kommunens fremtid:

• Tertialrapport: Gjennomgang av kommunens økonomi for årets første åtte måneder, med fokus på hvordan budsjett og målsettinger er oppnådd.
  • Omsorgsboliger: Behandling av forslag endring av inntakskriterier for omsorgsboliger.
  • Nytt fastlegekontor: Diskusjon om etablering av et nytt fastlegekontor for å sikre bedre helsetjenester for kommunens innbyggere.

Vi oppfordrer alle som er interessert i kommunens utvikling til å følge sendingen. Lenke til direktesendingen finner du her.

Velkommen til en informativ og spennende kveld i lokalpolitikken!

Hvordan er pengene brukt?

Tertialrapporten står på planen. Den forteller hvordan pengene er blitt brukt så langt i år, og hvilke justeringer som foreslås for resten av året. Tertialrapporten bygger på budsjett og økonomiplan. Det rapporteres på følgende områder:

• Hvordan pengene er blitt brukt så langt i år.
  • Hvordan kommunen har jobbet i månedene som har gått.
  • Utvikling og utfordringer, utvalgte resultater og viktige begivenheter.
  • I tillegg forteller rapporten om økonomistatus i forhold til vedtatte budsjetter, og kommer med eventuelle forslag til justeringer det vil være behov for det.

I årsprognosen fra sektorene forverres budsjettert driftsresultatet med ytterligere 1,3 millioner kroner. Helse og livsmestring melder om et merforbruk på 10,1 millioner kroner. Da det er noe usikkerhet i tallene, er det foreslått budsjettendringer på 7 millioner kroner for å dekke økte utgifter til økonomisk sosialhjelp og legevakt. De øvrige sektorene melder om mindreforbruk på til sammen 8,9 millioner kroner.

– Det er lagt ned en betydelig innsats i alle sektorene for å finne og gjennomføre innsparingstiltak for å bedre det økonomiske resultatet mest mulig. De fremlagte prognosene gir et rettvist bilde av sektorenes økonomiske stilling, sier kommunedirektøren.

Kommunedirektøren er av den oppfatningen at det er nødvendig å styrke driftsrammene til Helse og livsmestring med 7 millioner kroner for å skape balanse i sektorens rammer.

Se debatten i kommunestyret her.

Nytt fastlegekontor på Aurskog

Kommunestyret skal også behandle sak om nytt fastlegekontor på Aurskog. På grunn av stor pågang etter fastlegetimer anbefales det å etablere et nytt legekontor på Aursmoen. Dette vil gi økt kapasitet og bedre tilgjengelighet for innbyggerne.

– Det er per i dag vanskelig for innbyggere å bytte fastlege fordi det er få pasientlister med ledig kapasitet. Dette begrenser også muligheten for pasienter til å be om ny vurdering av annen lege dersom de ønsker dette.  Et nytt fastlegekontor med tre leger på Aursmoen vil øke listekapasiteten betydelig og de øvrige fastlegene vil få større mulighet til å justere sine pasientlister. Økt listekapasitet vil gi redusert arbeidsbelastning for fastlegene og bidra til økt stabilitet, sier kommunedirektøren i sitt saksfremlegg.

Hvor bør legekontoret lokaliseres? Se alternativene, og se kommunestyrets diskusjon her.

Omsorgsboliger: Hvem skal få?

Politikerne skal også ta stilling til sak om omsorgsboliger. Kommunedirektøren foreslår en justering av tildelingskriteriene for tjenesten omsorgsbolig for å imøtekomme helsesektorens erfaringer med at terskelen i dagens kriterier for å få tildelt omsorgsbolig oppleves som for høy.

I denne forbindelse foreslår kommunedirektøren en justering av tildelingskriteriene som gir noe økt grad av fleksibilitet til å gjøre en helhetlig vurdering av den enkelte søker og økt fleksibilitet i kommunens tilbud av omsorgstjenester til beboere i omsorgsboliger uten bemanning.

Formannskapet fikk en orientering om de nye tildelingskriteriene, og du kan se den her.

Kommunestyrets behandling ser du direkte her.

Andre saker

Kommunstyret skal i tillegg behandle blant annet disse sakene:

• Nye garderober til Bjørkebadet
  • Flaggreglement for Aurskog-Høland kommune
  • Endring i forskrift for vann- og avløpsgebyr
  • Søknad om riving av bolig i kulturminneplanen
  • Avgjørelse i klagesak - dispensasjon fra arealdelen av kommuneplanen for fradeling av to boligtomter
  • Møtet ble filmet, og du kan se det her.

Tidligere møter

Aurskog-Høland kommune har et levende demokrati, og kommunestyremøtene direkteoverføres via Kommune-TV.

Her finner du også et arkiv for tidligere møter

Sist endret: 24.10.2024