Kommuner kan nå ta i bruk koronasertifikat

Kommuner med smitteverntiltak kan nå ta i bruk koronasertifikat for å gi lettelser til fullvaksinerte, de som har gjennomgått infeksjon og de som har testet negativt for covid-19 de siste 48 timene. Man må altså ikke være vaksinert for å bruke sertifikatet.

Tekst: melding fra www.regjeringen.no:Oppfriskningsdose til alle over 65 år før jul, og mulig for kommuner å ta i bruk koronasertifikat - regjeringen.no

En ny forskrift vedtatt 19. november vil gjøre dette mulig. Forutsetningen for at kommuner kan begynne å bruke sertifikatet, er at de har fattet vedtak om smitteverntiltak.

Forskriften finner du her. Kunngjøring - forskrift om endringer i covid-19-forskriften.pdf

– I tillegg må kommunene ha et tilbud om gratis hurtigtest til dem som ikke er vaksinert. De arrangementene og virksomhetene som skal bruke koronasertifikat, bruker en kontrollapp for å kontrollere om sertifikatene er gyldige. Barn og ungdom under 16 år trenger ikke koronasertifikat, påpeker Kjerkol.

Helsedirektoratet vil lage en veiledning til kommunene om hvordan de kan og bør regulere bruk av koronasertifikat.

– Vi ønsker å holde samfunnet mest mulig åpent samtidig som kommuner med smitteutbrudd, innfører tiltak. Vi håper forskriften vil gjøre det enklere for kommuner med smitteutbrudd å fatte lokale vedtak om smitteverntiltak. Vi mener koronasertifikat vil ivareta hensynet til næringslivet og privatpersoner og gjøre tiltakene mindre inngripende, sier Kjerkol.

Delvaksinasjon vil ikke gi unntak fra lokale restriksjoner.

Kun lokal bruk foreløpig

Det er den blå EU-versjonen av koronasertifikatet som skal brukes også innenlands. Unntak fra smitteverntiltak ved å vise koronasertifikatet gjelder foreløpig ikke i hele landet, men bare i kommuner med lokale smitteverntiltak. Sjekk din egen kommune om hva reglene for koronasertifikat er der.

Regjeringen vil også vurdere om det er behov for å bruke koronasertifikat i større omfang nasjonalt, men det vil kreve en lovendring.

Sist endret: 19.11.2021