Rykker opp i kommunemåling

Aurskog-Høland kommune har klatret hele 28 plasser på årets kommunebarometer, og er nå å finne på en sterk 59. plass. Denne betydelige forbedringen viser at kommunen jobber målrettet for å gi innbyggerne bedre tjenester. Hvordan ligger vi an på skole, helse, og hvordan gjør vi det i saksbehandling? Du får svarene her.

– Det er gledelig å se at vi, til tross for stram økonomi, hevder oss godt over landsgjennomsnittet, sier Raymond Hesthaug, kommunalsjef Organisasjonsutvikling og strategi i Aurskog-Høland kommune.

Kommunebarometeret er en årlig sammenligning av norske kommuner. Det kommer i en årlig publikasjon fra Kommunal Rapport, som rangerer norske kommuner basert på en rekke ulike nøkkeltall.

– Spesielt gledelig er saksbehandling, og den positive utviklingen på grunnskole og pleie og omsorg. Gjeldsutviklingen drar oss nedover, sier Hesthaug.

Tanken med kommunebarometeret er å gi et helhetsbilde av hvordan kommunene presterer innenfor ulike områder som økonomi, skole, helse og omsorg, og klima. Vår kommune klatrer, og her ser du hvordan.

Grunnskole fra 117. plass til 61. plass

Grunnskole er første sektor i barometeret. Her ser vi at andelen lærere som oppfyller kompetansekravene i norsk, engelsk og matematikk, har økt de siste årene.

I Aurskog-Høland oppfylte 85,25 prosent av barneskolelærerne i norsk, engelsk og matematikk i 1.-7. trinn kompetansekravene i 2023.

På ungdomsskolen oppfylte 96,61 prosent av lærerne i matematikk, engelsk og norsk nye krav til fordypning i fagene.

Pleie og omsorg fra 299. plass til 93.plass

Av dem som bor på sykehjem, var tendensen at 86 prosent hadde omfattende pleiebehov i 2023. Andelen øker over tid, innsatsen har over flere år dreid seg mot hjemmebasert omsorg.

God tilgang på korttidsplasser på sykehjem teller positivt, blant annet for å gi avlastning til pårørende til hjemmeboende brukere. I Aurskog-Høland er andelen 17,43. I Aurskog-Høland fikk beboerne i snitt 52,8 minutter med lege i uka i fjor. I Aurskog-Høland er 99,3 prosent av sykehjemsplassene regnet som moderne enerom. Det gir kommunen en høy skår på dette nøkkeltallet i forhold til andre kommuner. Antall trygghetsalarm-brukere måles mot antall hjemmeboende eldre over 80. Målt mot hvor mange over 80 år som bor hjemme, er andelen registrerte trygghetsalarmer i kommunen 34,91 prosent, blant de over 80. I Aurskog-Høland har 77,5 prosent av de ansatte fagutdanning.

Saksbehandling

Det ble pallplass på saksbehandlerne i forvaltning i Aurskog-Høland kommune - i år igjen. Nok en gang er helt i kommunen vår på landstoppen i effektiv og god saksbehandling på byggesaker, planer og oppmåling

I Aurskog-Høland behandles 98 prosent av sakene innenfor tre måneder. Dette er bedre enn de fleste kommunene i landet. Effektiv byggesaksavdeling i kombinasjon med god arkivfunksjon utmerker seg spesielt.

Barnevern

Nasjonalt har andelen saker i barnevernet som tar mer enn tre måneder å behandle, gått litt ned de siste årene. Den nasjonale tendensen viser at kommunene nå overholder den normale saksbehandlingsfristen i lovverket i 91,42 prosent av sakene. Andelen fristbrudd er halvert på noen få år.

Gjelden øker – Økonomi ned fra 89.plass til 156. plass

Tendensen nasjonalt er at kommunene bruker 0,85 prosent av brutto inntekter på å dekke netto finansutgifter, før vi tar hensyn til avdrag. Aurskog-Høland bruker 1,29 prosent av inntektene på å betjene gjeld. Høye investeringer de siste årene, hovedsakelig Aursmoen skole og barnehage, trekker ned.

Kostnadsnivå – ned fra 22. til 255 plass

Det er avdekket en feil i Kommunal Rapports målinger på dette området. Kommunen er i kontakt med kommunebarometeret for å korrigere dette.

Hvordan ligger vi an i forhold til landsgjennomsnittet?

Skjermbilde 2024-09-09 104911.png

Radardiagrammet viser hvordan Aurskog-Høland skårer i forhold til landsgjennomsnittet innenfor hver sektor. Grått område definerer gjennomsnittskommunen. Vi avviker positivt fra landsgjennomsnittet på saksbehandling, barnevern, grunnskole, pleie og omsorg, samt vann og avløp.

Hva forteller Kommunebarometeret oss?

• Sammenligning: Ved å se hvordan vår kommune ligger an i forhold til andre, kan du få en idé om hvor kommunen er sterk og hvor det kanskje er rom for forbedring.
  • Utvikling over tid: Kommunebarometeret viser også hvordan kommunene utvikler seg over tid, slik at du kan se om din kommune blir bedre eller dårligere på ulike områder.
  • Prioriteringer: Barometeret kan gi en indikasjon på hvilke områder kommunen prioriterer.

Sist endret: 16.09.2024