Inviterer til feiring av Norges egentlige fødselsdag på Urskog fort

Fredag 7. juni er det for andre år på rad duket for festmarkering på Urskog fort når aktørene inviterer til storslagen feiring av unionsoppløsningen fra Sverige.

– Alle vet hvorfor vi feirer 17. mai, grunnlovsdagen, men at 7. juni er Norges egentlige fødselsdag, er det færre som har kjennskap til. Den 7. juni 1905 kom heldigvis Sverige og Norge til enighet i Karlstad-forliket og diplomatiet seiret over en løsning som ville innebåret kuler og krutt. For å minnes denne delen av vår historie, vil vi denne junikvelden fire sildesalat-flagget og heise det norske flagget på Urskog fort. Som et «Et fredens kulturminne», sier leder i komiteen, Anne Helen Eide Kongtorp.

Åpne hus, skattejakt og hornmusikk

Løken skolekorps vil skape høytidelig stemning med blankpussa instrumenter og marsjtakt fram til vollen.

– I tillegg blir det skattejakt for barn og gratis pølser og brus. Det blir også mulighet til å gå inn i de forskjellige bygningene, blant annet kan man besøke «dormeriet», hvor soldatene sov, og det som er blitt kalt «landets eldste feltkjøkken». Dag Lindbeck er hyret inn som fortets øverste, myndige kommandant, i tillegg vil Kjell Alsén gi publikum et innblikk i kanoner og fortets militærhistorie. På vollen, med flott utsikt mot Bjørkelangen, bidrar musiker Lene Anett Killingmo med musikalsk innslag, forteller Eide Kongtorp.

Quiz-løype

Ved Dingsrudgården åpner parkeringa fra klokka 17.00 og her starter også quiz-løypa med spørsmål om fortets historie.

– Vi oppfordrer folk til å ta beina fatt, men vi vil også ha en shuttlebil hvor folk med bevegelseshemming kan sitte på opp bakkene til fortet. Det er også plass til noen privatbiler oppe på fortet, som er forbeholt folk med bevegelseshemming.

Aurskog-Høland kommune er hovedarrangør og arrangementskomiteen består av medlemmer fra Aurskog-Høland Rotaryklubb, Aurskog historielag og Urskog forts venner. Vi opplever at Urskog fort er et veldig populært turmål, en skikkelig turistattraksjon og håper at mange vil ta turen denne kvelden for å feire Norges egentlige fødselsdag!

Program

• kl. 17.00 Quiz-løype med spørsmål åpner. Oppstart ved nedre parkering. På fortet venter det premier!
  • kl. 18.00 Høytidelig åpning oppe på fortet v/Dag Lindbeck. Løken skolekorps spiller. Firing av "sildesalaten" og heising av det norske flagget.
  • 18.15 Musikalsk innslag på vollen v/ Lene Anett Killingmo Orientering om kanoner v/Kjell Alsén
  • 18.30 Gratis pølser og brus Skattejakt for barn "Åpne hus" i kommandantboligen, kasernen og "dormeriet"

Praktiske opplysninger:

• Ta med noe å sitte på og klær etter vær

• Om det regner kan man spise inne

• Vi oppfordrer besøkende til å ta beina fatt

• Hovedparkering nede ved gården Dingsrud åpner kl. 17.00.

• Øverste parkering er forbeholdt bevegelseshemmede

• Mulighet for shuttletransport fra nedre parkering, Dingsrud - mellom kl. 17.00 og 17.40

Øverste bilde er tatt fra Aurskog-Høland Rotaryklubbs dugnad på fortet. Fra venstre: Evy Ann Hagen og Vidar Øverby (Aurskog-Høland Rotary klubb), Dag Lindbeck (7. juni-konferansier, Anne Helen Eide Kongtorp (Aurskog-Høland kommune) og Jan Johansen (Aurskog historielag).

Emma og Richard uf.jpg

Emma og Richard Morgan underholdt på fjorårets feiring.

aurskog skolekorps uf.jpg

Aurskog skolekorps spilte på fjorårets feiring.

Sist endret: 07.06.2024