Hva er viktig for deg?

I juni ble «Hva er viktig for deg?-dagen» markert flere steder i kommunen. Den handler om å møte pasienter, brukere og pårørende med en anerkjennende og lyttende holdning. Vi snur fokus fra «Hva feiler det deg?» til å spørre «Hva er viktig for deg?». Det ble en flott markering, og du kan se bildene her!

– Det er en retningsendring hvor vi som helsepersonell skal møte den enkelte pasient på en best mulig måte, hvor fokuset er hva som er viktig for den personen. Denne retningsendringen handler ikke bare om pasienten og de pårørende. Den handler også om helsepersonell. Hvordan bruker vi ressurser, kompetanse, tid og rom til å gi tjenester på en god måte? sier Linda Jørgensen, enhetsleder for sykehjemstjenesten i Aurskog-Høland kommune.

«Hva er viktig for deg?» er både en holdning, og en måte å kommunisere på i helsetjenestene i forhold til pasienter, brukere og pårørende. Spørsmålet fremmer mestring, og lar brukeren bli aktiv i sitt eget behandlingsforløp. Denne metodiske bruk av samtalen skal i størst mulig grad tas i bruk i alle helse- og omsorgstjenestene i kommunen.

Flott markering

Dagen ble markert på ulike måter på virksomhetene i sykehjemstjenesten. Denne dagen er en del av Gode pasientforløp, som er en satsing gjennom KS i samarbeid med Folkehelseinstituttet, og sykehjemstjenesten i kommunen vår markerer denne dagen årlig.

– På de skjermede virksomhetene har man fokus på de gode øyeblikkene og de gode dagene. Hva er viktig for deg kan være så mangt, og er med oss i arbeidshverdagen gjennom hele året. Det trenger heller ikke å være så stort, bare det å bli sett og bidra med noe er viktig for mange, sier Jørgensen.

Hva er viktig for deg?

«At du sitter her sammen med meg, og at vi kan spille Ludo sammen», sa en pasient på skjermet enhet.

Aurskog sykehjem og dagsenteret på Aurskog hadde fokus på generasjonsmøter. Det var besøk fra Ekeberg barnehage og Sørum alpakka-gård. Det ble liv og røre med sang og lek inne og ute. Pølsekiosken serverte pølser og is til store og små. Dette var stor stas for alle aldersgrupper. I generasjonsmøtene skapes det magi.

Aurskog-2.jpg

Flott feiring: Det ble en flott markering av «Hva er viktig for deg?-dagen».

Pølsebod.jpg

Pølsebod: Pølsekiosken serverte pølser og is til store og små. Dette var stor stas for alle aldersgrupper.

Skjermet Bj.langen.png

Bjørkelangen: På skjermet enhet Bjørkelangen var det spill og moro.

Alpakka Aurskog 2-2.jpg

Aplakka på tur: Et syn man ikke ser hver dag - Alpakkaene var populære, og tok også turen inn for å hilsen på dem som ikke hadde anledning til å komme ut.

Alpakka Aurskog-2.jpg

Årlig markering: Sykehjemstjenesten i kommunen vår markerer denne dagen årlig.

Bokollektivet.jpg

Hva er viktig for deg?: Dagen handler om å møte pasienter, brukere og pårørende med en anerkjennende og lyttende holdning.

Aurskog Nord 2.jpg

Lytte: Spørsmålet fremmer mestring, og lar brukeren bli aktiv i sitt eget behandlingsforløp. Denne metodiske bruk av samtalen skal i størst mulig grad tas i bruk i alle helse- og omsorgstjenestene i kommunen.

Sist endret: 25.06.2024