Her er vinnerne av Folkehelseprisen

Vinnerne av Folkehelseprisen 2024 er kåret: Stølpejakta gikk av med seieren! Se bilder fra utdelingen, og se hvordan du kan nominere neste års kandidater her.

– Det er gøy å kunne kåre en vinner av folkehelseprisen, for vi har mange som bidrar positivt til folkehelsen i vår kommune. Vi i juryen håper at enda flere bruker muligheten til å nominere kandidater til prisen neste år, sier Anne Mette Brustuen, folkehelsekoordinator i Aurskog-Høland kommune

Det er andre gang folkehelseprisen blir delt ut i Aurskog-Høland kommune. Prisen ble delt ut av ordfører Roger Evjen, under Folkehelseuka og arrangementet Bjørkemartn, lørdag 22. juni.

Stølpejakta er årets vinner, og fikk stor applaus fra scenen.

OK Øst (orienteringsklubben) og Mangenfjellet turlag arrangerer stølpejakta i kommunen, og de fikk overlevert diplom og blomsterbuketter på scenen. Pengepremien på 12.500 kroner skal gå til videre arbeid med Stølpejakta.

Folkehelseprisen er et initiativ til mer samarbeid og felles innsats for å bedre folkehelsen. Samtidig ønsker kommunen å gi honnør og ære for innsatsen som blir gjort.

En verdig vinner

Stølpejakta har blitt et populært folkehelsetilbud i kommunen. I 2024 er det oppe i hele 73 stolper, som er satt ut i kommunen av frivillige ildsjeler. Tilbudet er et gratis lavterskeltilbud, som bidrar til at flere tar seg turer i nærmiljøet, og har så langt hatt rundt 3150 registrerte stølpejegere på sitt meste.

– Samtidig som du kommer deg i aktivitet kan du bli bedre kjent i vår flotte og langstrakte kommune. Noen kommer løpende, noen på sykkel og noen går. Det er folk i alle aldre, og det er både enkeltpersoner og grupper som leter etter stolper, sier Brustuen.

Arrangørene av Stølpejakta er OK ØST (orienteringsklubben i Aurskog-Høland) og Mangenfjellet Turlag. De står på for at stølpejakta skal være en realitet, år for år. I tillegg samarbeider de med andre aktører og bidragsytere.

Flere gode kandidater

Det kom inn 5 nominasjoner til folkehelseprisen i 2024. Dette er en nedgang fra i fjor, men det var flere gode kandidater nominert.

Juryen bestod av representant fra Idrettsrådet, representant fra kulturrådet, og fra kommunen; folkehelsekoordinator, tverrfaglig koordinator for barn og unge og kommuneoverlegen.

Hvem fortjener folkehelseprisen 2025?

Folkehelseprisen skal deles ut hvert år, og det vil bli mulig å nominere kandidater også i 2025.

– Det vil mot slutten av året 2024 komme et eget skjema digitalt på kommunens hjemmeside, og vi oppfordrer til å sende inn nominasjoner for prisen, sier Brustuen.

Prisen kan gis til en initiativrik person, gruppe, lag eller forening som hører til i kommunen, og som bidrar til bedre levekår, livskvalitet eller helse for våre innbyggere. Prisen kan også tildeles et utvalgt tiltak. Det er mulighet for å nominere kandidater på nytt, selv om de er nominert før, og det er mulig å vinne prisen flere ganger.

Du kan lese mer om folkehelseprisen på kommunens hjemmeside www.ahk.no.

Har du spørsmål? Ta kontakt med folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen, på telefon 47 78 15 74 eller e-post annemette.brustuen@ahk.no.

Sist endret: 24.06.2024