Her er vinnerne!

Under årets Stuttreist & Himlaga ble kommunens kulturelle priser og stipender delt ut. Vi gratulerer Anne-Lise Torvund og Tore Ovlien, Lars Tormod Jenset og Martinius Lilleberg!

Anne-Lise Torvund og Tore Ovlien er vinnerne av årets kulturpris. De har gjennom mange år bidratt på flere arenaer. Prisen er en annerkjennelse for disse bidragene, men spesielt for den jobben de har gjort på skogfinneplassen Mikkelrud på Mangen. Mikkelrud ble i juni 2023 fredet som det første objektet i vår kommune som er i privat eie. Mikkelrud er en unik plass som ivaretar gamle tradisjoner og formidler i fordums tid på en fabelaktig måte. Kulturprisen er på 12 500 kroner og et diplom.

kulturpris vinnere 2024.jpg

Kommunens kulturstipend for 2024 gikk til Lars Tormod Jenset. Han har vært utøvende musiker i 30 år, og har bak seg flere turneer i inn og utland. Lars Tormod har et ønske om å skrive mer musikk selv. Stipendet deles ut som et arbeidsstipend og er på 12 500 kroner og et diplom.

Lars Tormod får pris

I år var det Martinius Lilleberg som fikk Ungdommens kulturpris. Han har spilt trombone i Aurskog skolekorps i 10 år, og var med i korpset helt til han var ferdig på videregående skole i fjor. Martinius har inspirert mange unge til å starte opp i korpset. Han har dirigert veterankorpset til tross for sin unge alder. Martinius har gått på Lillestrøm VGS musikklinja. Der har han, sammen med andre ungdommer, startet opp et band som har opptrådt på festivaler rundt omkring. Han går på Universitetet i Agder i utøvende rytmisk musikk. Han ønsker å bygge på med musikkpedagogikk, slik at han kan jobbe både som utøvende musiker og som musikklærer. Kulturstipendet er på 6000 kroner og et diplom.

Sist endret: 09.10.2024