Hedret våre lokale veteraner

Over 100.000 nordmenn har tjenestegjort i mer enn 100 internasjonale operasjoner på fire kontinenter på våre vegne siden 1947. Godt over 100 av disse kommer fra Aurskog-Høland. Kommunens offisielle markering for veteraner 8. mai fant sted på Rømskog, og du kan se bildene her.

8. mai hedrer vi norske veteraner fra andre verdenskrig og frem til dagens inter­nasjonale operasjoner. Kommunens offisielle feiring fant sted på Rømskog. Det var 24 som deltok. Kommunen inviterte til middag, og et spesielt fokus var de som er igjen hjemme når en reiser ut på oppdrag for Norge.

Veterandagen-6.jpg

Kongens skål: Erik Hannestad fra Forsvaret holdt tale.

Lokale veteraner

Begrepet «veteran» favner både personer som deltok i hjemlige operasjoner under 2. verdenskrig og personer som har deltatt i internasjonale operasjoner, inkludert fredsbevarende eller fredsopprettende oppdrag, fra krigen og frem til i dag. Til veteraner regnes også de som har vært i utenlandsoppdrag for politiet og Utenriksdepartementet.

Egen veteranstrategi

Visste du at vi har en veteranstrategi i Aurskog-Høland kommune?  Samfunnet har tidligere unnlatt å anerkjenne og ivareta dem som har gjort en innsats på vegne av nasjonen. Historisk har det vært lite fokus på ivaretakelse av veteranene. Et eksempel er behandlingen av krigsseilerne etter krigen.

De siste årene har det vært en holdningsendring til dette, blant annet basert på stortingsmelding og handlingsplaner på området. Aurskog-Høland kommune har på bakgrunn av dette laget en Veteranstrategi for perioden 2020-2024. Du finner den her.

Sist endret: 09.05.2023