Glimt av flyktningenes hjemland

I disse dager har innbyggertorget på rådhuset en helt spesiell utstilling. Den er laget av flyktninger som er bosatt her i kommunen, og de viser deg hjem i flyktningenes hjemland. Ta gjerne turen innom, og se bildene her.

– Denne utstillingen viser hjemmet i flyktningens hjemland. De er blitt laget av deltakere på introduksjonsprogram. Vi har valgt å bruke koffert som utgangspunkt fordi koffert er et symbol for å reise og flytte på seg, sier Marit Dianne Moen, leder for voksenopplæring og integrering i Aurskog-Høland kommune.

KAAB-flyktninger2022-2.jpg

Glimt: – Denne utstillingen viser hjemmet i flyktningens hjemland, sier Marit Dianne Moen, leder for voksenopplæring og integrering i Aurskog-Høland kommune.

Ha med seg i kofferten

«Ha med seg i kofferten» er også et uttrykk som brukes om minner, erfaringer og fortid. Deltakere på introduksjonsprogrammet jobber med å lære norsk, og arbeidet med koffertene ble koplet sammen med ord og begrep fra bolig.

– Samtidig fikk vi jobbet med emner fra Fagfornyelsens verdier og prinsipper som identitet og kulturelt mangfold, skaperglede, engasjement og utforskertrang, sier Moen.

KAAB-flyktninger2022-3.jpg

Like muligheter

Voksenopplæring og integrering vil med dette minne om at vi ikke må forfordele flyktninger fra et land fremfor andre.

– Med denne utstillingen ønsker vi å sette fokus på at vi i Aurskog-Høland har flyktninger fra mange land. Hos oss i Aurskog-Høland skal alle flyktninger bli møtt med de samme mulighetene, sier Moen.

I vår podkast «Former felles framtid» har vi snakket om mangfold og inkludering. Ibrahimi Hidayatullah fra Afghanistan og Nawal Alahmmad fra Syria forteller om hvordan det er å være flyktning bosatt i Aurskog-Høland.

KAAB-flyktninger2022-4.jpg

Sist endret: 20.09.2022