Gerd er årets sosialarbeider

På den internasjonale sosialarbeiderdagen fikk Gerd Schumann, som er enhetsleder for familie og barnevern i Aurskog-Høland, årets sosialarbeiderpris. Prisen får hun for sin mangeårige innsats for å utvikle barnevernet, og for å få folk til både tenke og jobbe barnevern.

I fjor ble hun nominert til årets kommuneprofil. Nå er hun kåret til årets sosialarbeider. Prisen deles ut til medlemmer av Fellesorganisasjonen (FO) «som i særlig grad har utøvd godt sosialt arbeid - eller bidratt til fagutvikling innafor fagfeltene til barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere».

Vi gratulerer! Ingunn Strand Johansen (FO), Laila Durrani og Mimmi Kvisvik (FO) gratulerer Gerd Schumann med årets sosialarbeider pris 2023.

FOs landsstyret har enstemmig valgt at sosialarbeiderprisen 2023 skulle gå til barnevernspedagog Gerd Schumann.

– Gerd, du og kollegaene dine, dere har både utøvd særlig godt sosialt arbeid og bidratt til fagutvikling for våre profesjoner. Du får prisen på grunn av den innsatsen du har lagt ned i en årrekke for å utvikle barnevernet her i kommunen, sier Mimmi Kvisvik, som er forbundsleder i FO, i sin tale.

Landstyret i FO trekker fram at Schumann er opptatt av å samarbeide med andre instanser for å gi barn og unge en trygg oppvekst.

– Du og ditt kontor var tidlig ute med å sette i verk barnevernsreformen. Du får skryt for å ha startet tidlig med å tilegne deg ny og relevant kompetanse og sørget for at de ansatte fikk det samme.

Prisen er et stipend på 40 000 kroner som kan bruke på konferanser, kompetanseheving eller annen faglig utvikling.

– Det er litt overveldende. Denne prisen deler jeg med gjengen min. Dette er samskapning og et resultat av at vi har jobbet sammen. Så dette er en lagpris, sier Schumann.

Filmteam var med

Prisutdelingen ble filmet. Du kan se den her: Sosialarbeiderdagen - FO - Din fagforening

Opptatt av kompetanse

Noe av det første Schumann tok tak i da hun ble barnevernsleder i Aurskog-Høland for 13 år siden, var å øke kompetansen i barnevernstjenesten. Det jobber hun fortsatt med.

– Jeg er opptatt av at alle skal mestre arbeidshverdagen sin. Alle skal ha en grunnpakke, og vi skal ha nødvendige sertifiseringer og vi skal sitte på kompetansen selv. Da slipper vi å kjøpe inn dyre konsulenter for å utrede eller sette i gang tiltak i hjemmene, forteller Schumann.

Hun mener at kompetanse forebygger utbrenthet og turnover, og at de ansatte er den viktigste ressursen i barnevernet, og at det viktig at vi tar vare på dem ved å sørge for at de får den kompetansen som trengs.

– Det blir lagt merke til at du bruker tid på inkluderende prosesser. At du sørger for at de barnevernsansatte har eierskap til forskjellige mål og tiltak. Resultatene er tydelige: lite gjennomtrekk, fornøyde medarbeidere og ansatte som kommer tilbake etter at de har tatt videreutdanning, fortsetter Kvisvik i sin tale.

Sikre barn en trygg oppvekst

Schumann har jobbet i barnevernet siden hun var ferdig utdannet i 1995. Først som saksbehandler, så teamleder og så som barnevernsleder fram til i fjor. Da ble hun enhetsleder for familie og barnevern.

Hun er særlig opptatt av samarbeid mellom instanser, og å prioritere mer innsats og bedre tiltak i hjemmet, aktivisere det profesjonelle og private nettverket for barnets beste.

– Jeg har alltid brent for å lage gode barne- og voksentjenester. Det har vært en av mine kjepphester.

Du kan lese et portrettintervju av Gerd Schumann her: Årets sosialarbeider har alltid åpen dør, heier på videreutdanning, veiledning og tull og tøys | Fontene.no.

Hun har også blitt intervjuet i Sosialarbeiderpodden. Du kan høre episoden her: Sosialarbeiderpodden (acast.com)

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 22.03.2023