Formannskapet live: Tertialrapport, fastlegekontor og omsorgsboliger

Hvordan er pengene brukt så langt i år? Hvilke områder må styrkes, og hva må justeres? Onsdag er det formannskapsmøte, og på sakslisten står blant annet tertialrapporten. På planen står også omsorgsboliger, garderober på Bjørkebadet, og nytt fastlegekontor. Møtet sendes direkte, slik at du kan følge sakene live. Sjekk ut sakslisten, og se hele møtet sak for sak her!

Formannskapsmøtet går av stabelen onsdag 16. oktober klokken 10.00, i formannskapssalen på rådhuset. Møteinnkalling og sakspapirer finner du her.

Hvem stemmer hva - digital stemmegivning

Nysgjerrig på hvem som stemmer hva? Nå kan du se stemmegivningen direkte på skjerm! Velg «projektor» til høyre under bildet for å se hvem som stemmer hva.

Møtet ser du direkte her.

Tertialrapport

Politikerne skal behandle tertialrapporten. Den forteller hvordan pengene er blitt brukt så langt i år, og hvilke justeringer som foreslås for resten av året. Tertialrapporten bygger på budsjett og økonomiplan. Det rapporteres på følgende områder:

• Hvordan pengene er blitt brukt så langt i år.
  • Hvordan kommunen har jobbet i månedene som har gått.
  • Utvikling og utfordringer, utvalgte resultater og viktige begivenheter.
  • I tillegg forteller rapporten om økonomistatus i forhold til vedtatte budsjetter, og kommer med eventuelle forslag til justeringer det vil være behov for det.

I årsprognosen fra sektorene forverres budsjettert driftsresultatet med ytterligere 1,3 millioner kroner. Helse og livsmestring melder om et merforbruk på 10,1 millioner kroner. Da det er noe usikkerhet i tallene, er det foreslått budsjettendringer på 7 millioner kroner for å dekke økte utgifter til økonomisk sosialhjelp og legevakt. De øvrige sektorene melder om mindreforbruk på til sammen 8,9 millioner kroner.

– Det er lagt ned en betydelig innsats i alle sektorene for å finne og gjennomføre innsparingstiltak for å bedre det økonomiske resultatet mest mulig. De fremlagte prognosene gir et rettvist bilde av sektorenes økonomiske stilling, sier kommunedirektøren i sin saksfremstilling.

Kommunedirektøren er av den oppfatningen at det er nødvendig å styrke driftsrammene til Helse og livsmestring med 7 millioner kroner for å skape balanse i sektorens rammer.

Se debatten i formannskapet live her

Nytt fastlegekontor på Aurskog

Formannskapet skal også behandle sak om nytt fastlegekontor på Aurskog. På grunn av stor pågang etter fastlegetimer anbefales det å etablere et nytt legekontor på Aursmoen. Dette vil gi økt kapasitet og bedre tilgjengelighet for innbyggerne.

– Det er per i dag vanskelig for innbyggere å bytte fastlege fordi det er få pasientlister med ledig kapasitet. Dette begrenser også muligheten for pasienter til å be om ny vurdering av annen lege dersom de ønsker dette.  Et nytt fastlegekontor med tre leger på Aursmoen vil øke listekapasiteten betydelig og de øvrige fastlegene vil få større mulighet til å justere sine pasientlister. Økt listekapasitet vil gi redusert arbeidsbelastning for fastlegene og bidra til økt stabilitet, sier kommunedirektøren i sitt saksfremlegg.

Hvor bør legekontoret lokaliseres? Se alternativene, og følg behandlingen i formannskapet her.

Omsorgsboliger

Politikerne skal også ta stilling til sak om omsorgsboliger. Kommunedirektøren foreslår en justering av tildelingskriteriene for tjenesten omsorgsbolig for å imøtekomme helsesektorens erfaringer med at terskelen i dagens kriterier for å få tildelt omsorgsbolig oppleves som for høy.

I denne forbindelse foreslår Kommunedirektøren en justering av tildelingskriteriene som gir noe økt grad av fleksibilitet til å gjøre en helhetlig vurdering av den enkelte søker og økt fleksibilitet i kommunens tilbud av omsorgstjenester til beboere i omsorgsboliger uten bemanning.

Du kan lese mer om saken, og se debatten i formannskapet her.

Andre saker

Formannskapet skal også behandle blant annet disse sakene:

• Behandling av tertialrapport 2. tertial 2024
  • Nye garderober til Bjørkebadet
  • Bidrag til TV-aksjonen 2024
  • Flaggreglement for Aurskog-Høland kommune
  • Endring i forskrift for vann- og avløpsgebyr
  • Søknad om riving av bolig i kulturminneplanen
  • Avgjørelse i klagesak - dispensasjon fra arealdelen av kommuneplanen for fradeling av to boligtomter

Møtet ser du direkte her.

Videre behandling

Noen av sakene går videre til behandling i kommunestyret. Neste kommunestyre er 23. oktober. Aurskog-Høland kommune har et levende demokrati, og kommunestyremøtene direkteoverføres via Kommune-TV.

Her finner du også et arkiv for tidligere møter.

Sist endret: 15.10.2024