Formannskapet: Reguleringsplaner, dispensasjon og sluttavtale

Vil du følge med på utviklingen i Aurskog-Høland? Høstens første møte i formannskapet gikk av stabelen onsdag. Vil du vite hva som ble bestemt? Nå kan du se opptak av møtet rett her på kommunens hjemmeside. På sakslisten sto utbyggingsavtaler, dispensasjoner og kommunedirektørens sluttavtale, og du ser det her.

Formannskapsmøtet gikk av stabelen onsdag 4. september, formannskapssalen på rådhuset. Møteinnkalling og sakspapirer finner du her.

Hvem stemmer hva - digital stemmegivning

Nysgjerrig på hvem som stemte hva? Nå kan du se stemmegivningen direkte på skjerm! Velg «projektor» til høyre under bildet for å se hvem som stemte hva.

Reguleringsplaner og dispensasjoner

Formannskapet behandlet reguleringsplan for Skansen, og reguleringsplan for BUF Lierfoss, og utbyggingsavtale for Linnestad. Formannskapet vedtok i tillegg to søknader om dispensasjon. Den ene gjelder bruksendring av et stabbur til bolig, mens den andre gjelder fradeling av næringstomter i Rømskog næringspark.

Kommunedirektør

Til slutt behandlet formannskapet sluttavtale og konstituering av ny kommunedirektør. Avtalen er fremforhandlet i samarbeid med kommunedirektørens advokat og kommunens advokat i KS.

Avtalen innebærer at Røste fratrer sin stilling fra dato for friskmelding, men senest 1. oktober 2024. Kommunalsjef Anne Kirsti Johnsen blir fortsatt konstituert kommunedirektør frem til ny kommunedirektør ansettes og tiltrer.

Kunstprosjekt

Formannskapet fikk i tillegg orienteringer fra kommunedirektøren, blant annet om forespørsel om å være med i kunstprosjektet «Skulpturstopp». Du ser hele orienteringen her.

Hva betyr dette for deg?

Beslutningene som tas i formannskapet vil ha direkte konsekvenser for hvordan kommunen utvikler seg i årene som kommer. De vil påvirke alt fra boligbygging og næringsliv til bruk av offentlige områder.

Møtet ble filmet, og du kan se det her.

Videre behandling

Noen av sakene går videre til behandling i kommunestyret. Neste ordinære kommunestyre er 18. september. Aurskog-Høland kommune har et levende demokrati, og kommunestyremøtene direkteoverføres via Kommune-TV.

Her finner du også et arkiv for tidligere møter.

Sist endret: 05.09.2024