Gratis energirådgivning: Strømsparing, støtteordninger og gode råd

Ønsker du å redusere energibruken i boligen din, og få ned strømregningen? Nå kan du få gratis energirådgivning! Hvordan kan du bruke mindre energi på å holde boligen varm? Hvilke energitiltak er smarte for din bolig? Skal du satse på solceller eller varmepumpe nå? Hvordan etablerer du ladeløsning for elbil, og hvilke støtteordninger finnes? Informasjon finner du her.

– Tilbudet er en del av kommunens arbeid med klima og energi. Vi skal bidra til kunnskapsbygging, og legge til rette for at innbyggere skal kunne ta klimavennlige valg, sier miljørådgiver Ole Christian Østreng i Aurskog-Høland kommune.

Gratis rådgivning

Aurskog-Høland kommune tilbyr frem til 31. desember 2023 gratis klima- og energirådgivning til innbyggerne våre. Du får:

Digital befaring

– Rådgivningen skal bidra til at du som eier bolig bruker energi mer effektivt og i større grad vurderer lokale, fornybare energikilder som solenergi. En positiv effekt vil være lavere energibruk og strømkostnad. I tillegg skal boligeiere få gode råd om ladeløsninger for elbil og støtteordninger, sier Østreng.

Hensikten er å motivere boligeiere til å redusere energibruken i egen bolig, og ta klimavennlige valg. Dette gjøres gjennom bruk av energiportalen.no (på nett) og tilbud om digital befaring med en objektiv energirådgiver. Du kan blant annet få råd om:

• Elbillading
  • Etterisolering av vegger og tak
  • Bytting av vinduer og dører
  • Installering av varmepumpe
  • Solceller