Egenberedskap: Er du forberedt på en krise?

Har du alt du trenger for å klare deg selv i minst tre døgn hvis vann og strøm plutselig blir borte? Hva trenger du egentlig, og hvorfor er dette viktig akkurat nå? I en krise som rammer store deler av befolkningen må vi prioritere ressursene til de mest sårbare. Derfor er det viktig at alle andre kan klare seg selv i en periode. Her ser du hva du må gjøre i en krise.

– Vi lever i et trygt og stabilt samfunn, der vi er vant til at det meste fungerer som det skal. Samfunnet vårt er imidlertid helt avhengig av blant annet strøm, vann og internett – og nettopp det er vår største sårbarhet, sier Jan-Ivar Jenssen, beredskapskoordinator i Aurskog-Høland kommune.

Den landsomfattende Egenberedskapsuka 2023 gjennomføres fra mandag 30. oktober til søndag 5. november. På sikkerhverdag.no finnes mange gode tips om hvordan man kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon.

Du er en del av Norges beredskap

Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at mange mister for eksempel strøm eller vann, og at det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.

Vi som bor i Norge – som er blant verdens tryggeste og mest stabile land – vant til at det meste stort sett fungerer som det skal. Det er veldig mange tjenester og funksjoner vi er avhengig av for at vårt daglige liv skal gå rundt uten store problemer. Det er faktisk en sårbarhet.

Eksempel på beredskapslager finner du her

Som egenberedskap bør du ha nok mat i boligen til å mette alle i husstanden i minst tre døgn. I tillegg anbefaler vi å lagre 9 liter vann per person.

• 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser

Mer informasjon

Kommunen har en egen side for beredskap. Her finner du informasjon om Aurskog-Høland kommunes beredskapsarbeid.

Sist endret: 02.11.2023