Egenberedskap for befolkningen

De siste dagenes hendelser har gjort at mange har spørsmål rundt beredskap og tilfluktsrom. Det er ingen tegn til at det er en fare nå, men her kan du lese hva kommunen gjør av forebyggende aktiviteter, tips til hva du kan gjøre selv, og du finner også en oversikt over offentlige tilfluktsrom.

– Situasjonen i Ukraina har gjort at mange kan føle på en uro i hverdagen. Det er ingen tegn til at det er noen fare for Norge nå, men uavhengig av denne situasjonen, kan det være lurt å ha forberedt seg på en krise, sier Jan-Ivar Jenssen, beredskapskoordinator i Aurskog-Høland kommune.

Statsminister Jonas Gahr Støre har understreket at trusselbildet for Norges nærområder ikke er endret. Det er ingen særskilt trussel rettet mot Norge, men man fortsetter å ha høy årvåkenhet.

Dette trenger du

– De grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og en mulighet til å skaffe seg informasjon fra sentrale myndigheter. Mange av oss har allerede en god del av det vi trenger for å klare oss selv i noen dager, så det er ofte ikke så mye som skal til for å komme helt i mål, sier Jenssen.

Har du det mest nødvendige på plass slik at du og dine nærmeste kan klare dere selv i minst tre døgn, er dere rustet for å komme dere gjennom de fleste kriser. Om krisen blir langvarig har dere med disse forberedelsene kjøpt dere tid og rom til å planlegge videre. Samtidig bidrar dere også til at de som trenger det mest kan få hjelp først.

Eksempel på beredskapslager finner du her

Du er en del av Norges beredskap. Hva bør du tenke på for å klare deg selv hjemme i noen dager? Det finner du mer informasjon om her.

• 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser

Tilfluktsrom

– Offentlige tilfluktsrom er bygd for å kunne gi vern for allmenheten, ved at de menneskene som måtte være i nærområdet, kan søke vern i en beredskapssituasjon. Private tilfluktsrom er bygd og dimensjonerte for å kunne gi vern for dem som normalt oppholder seg på eiendommen der tilfluktsrommet er. De er i privat eie, og eieren har ansvaret for vedlikehold, sier Jenssen.

Ifølge Sivilforsvaret er tilfluktsrom plasserte i de områdene der man regner med at behovet er størst. Det er DSB og Sivilforsvaret som har ansvaret for tilsyn med både offentlige og private tilfluktsrom.

Jodtabletter

Er du under 40 år, gravid, ammende eller har barn som bor hjemme, anbefales det at du har dette hjemme. Aurskog-Høland kommune har også et beredskapslager. Tablettene kan gi beskyttelse mot radioaktivt jod ved atomulykker, og skal bare tas etter råd fra myndighetene. På hjemmesiden til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet kan du lese mer om jodtabletter.

– Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at alle kommuner har jodtabletter tilgjengelige for alle barn, unge under 18 år, gravide og ammende i sin kommune. Aurskog-Høland kommune har et beredskapslager med tabletter for den aktuelle målgruppen. Disse vil bli tilgjengeliggjort dersom det blir behov for det, sier Jenssen.

Du er en del av Norges beredskap

Selv om vi lever i et trygt land, kan uønskede hendelser oppstå også hos oss. Og hvis vi rammes av en stor hendelse eller krise, er det mange som trenger hjelp. Ved å være forberedt, bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap.

Her finner du noen gode kilder til informasjon under en krise:

Sist endret: 02.03.2022