27.9.2021 Informasjon og status koronavirus

Det er nå satt 23 352 koronavaksiner i kommunen. Vaksinedekningen i vår kommune er på, og vi er nå god i gang med å vaksinere også dem under 18 år. Våre skoler er tilbake på grønt nivå og smitten i kommunen er synkende.

Aurskog-Høland er en av kommunene i landet med høyest vaksinedekning. For aldersgruppa fra 12 år og oppover er 89,3 prosent vaksinert. For fullvaksinerte innbyggere over 16 år er det samme tallet 82,3 prosent.

Alle må registrere seg i Helseboka for å bli innkalt til koronavaksinering. Det gjør du her: Helseboka. Det er drop-in på vaksinesenteret på onsdager mellom 12.00-17.00.

21. september hadde vi 35 personer i hjemmeisolasjon, 55 i karantene og totalt har 582 personer i kommunen testet positivt på korona under hele koronapandemien. Tallene oppdateres en gang i uken.

Mer informasjon

Har du spørsmål om korona? Ring den nasjonale koronatelefonen 815 55 015 og se også informasjonen som ligger på www.helsenorge.no.

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset, eller vil ta koronatest - ring smittesporing 940 21 223. For å bestille test - ring legevakten 116 117.
  • Hvis du får en positiv test, vil kommunens smittesporingsteam ringe deg opp og sammen med deg starte smittesporing – du trenger ikke kontakte dine venner og kjente før du sammen med smittesporing har kartlagt nærkontakter.
  • Hvis du blir definert som nærkontakt til en positiv smittet, vil smittesporing i den kommunen den smittede er fra ringe deg med beskjed om karantene tid og testing.
  • Du trenger ikke ringe legevakten før smittesporing har vært i kontakt med deg.

Regler og tiltak

Vi anbefalinger og råd fra helsemyndighetene. De finner du her: helsenorge.no.

Information in other languages

Information from the Norwegian government in different languages is available here.

Besøk på sykehjemmene, KAD-plasser og omsorgsboliger

Her er retningslinjene for besøk i vår kommune:

• Besøk avtales på forhånd med avdelingene.
  • Besøksprotokoll føres.
  • Smittevernstiltak ivaretas i tråd med FHIs råd gjennom tydelige rutiner og sjekklister.

Informasjon fra NAV

Hvordan komme i kontakt med NAV

Nødhjelp sosiale tjenester

Den kommunale kontakttelefonen til NAV gjelder kun nødhjelp – sosiale tjenester. Søknad om sosiale tjenester skal sendes via «Ditt nav» på nav.no. Personer uten elektronisk ID kan henvende seg på 40 63 84 96. For andre spørsmål til NAV, sjekk nav.no, send forespørsel via «Ditt nav», eller ring 55 55 33 33.

Til deg som er sykemeldt

Dersom du lurer på noe om din sykemelding eller dine sykepenger, ber vi deg sjekke om du finner svar på nav.no. Har du elektronisk ID, kan du logge deg på "ditt nav” på nav.no. Der finner du blant annet både vedtak og andre dokumenter i din sak. På “ditt nav” kan du også sende spørsmål til NAV.

Hva gjør du hvis du blir permittert?

Du må registrere deg som arbeidssøker først, deretter kan du søke om dagpenger under permittering.

Se informasjonsvideo om hvordan registrere seg som arbeidssøker og søke dagpenger.

Hvordan registrere seg som arbeidssøker?

Du må logge deg inn med elektronisk-ID som BankID, BankID på mobil, Commfides eller Buypass på nav.no MinID har lavere sikkerhet, og gir ikke tilgang til å registrere deg som arbeidssøker

Velg boksen «Arbeidssøker eller permittert». Deretter kommer du til «Velg den situasjonen som passer deg best» Her velger du «Jeg er permittert»

På siden du er inne på nå får du informasjon om dine rettigheter og plikter.

Du skal nå registrer deg som arbeidssøker. Du må svare på noen enkle spørsmål som omhandler din arbeidserfaring, utdanning og helse. Deretter skal du bekrefte at du har lest og forstått kravene.

Hvordan søke dagpenger under permittering?

Når du har registrert deg som arbeidssøker, kan du søke dagpenger ved permittering, eller søke gjenopptak av dagpenger dersom du har hatt perioder uten dagpenger de siste 52 ukene.

Hvordan få enklest kontakt med NAV Aurskog-Høland

Nå som du er registrert arbeidssøker hos NAV har både du og din veileder tilgang til din Aktivitetsplan. Aurskog-Høland skriver fortløpende til dere i aktivitetsplanen under dialog. Dere kan også ta kontakt med oss i dialog.

Følg med på www.nav.no der vil dere bli oppdatert på ny informasjon fortløpende.

Info til arbeidsgivere som må permittere ansatte
  1. Vi ber dere lese informasjon til arbeidsgivere på nav.no.
  2. Se informasjonsvideo for arbeidsgivere som viser hva du skal gjøre steg for steg.
  3. Hvis dere ønsker bistand fra NAV Aurskog-Høland kan dere ringe Lene Østlid  tlf. 45 26 13 95.

Andre nyttige lenker

1. Side for permitterte på nav.no
  2. Samleside om koronasituasjonen.

Sist endret: 27.09.2021