PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Bjørkebadets logo - Hva ser du?

Vet du hva logoen til Bjørkebadet forestiller? Og hva i all verden har den til felles med Tinemelk? Ved første øyekast…ja…hva er det du ser? Vannsprut, sier noen. Folk som holder hender og koser seg, sier andre, men hva mer?

Logoen til Bjørkebadet er stuttreist. Den er laget av illustratøren, Arild Sæther, er en dyktig kar som er bosatt på Aurskog.

– Det gir en god følelse å få forme noe i nærmiljøet. En ære. Reklamer er bare synlige noen uker, men en logo blir der i mange år. Det preger nærmiljøet. Og Bjørkebadet har et godt bygg som er en helhet med byggene rundt, sier Arild Sæteher. 

Han tar en kaffe og vaffel i Bjørkebadets kafè mens han forteller om prosessen med å skape Bjørkebadets logo. Oppgaven var å lage en logo som formidlet samhold, aktivitet og badeglede. Kunne han snike inn et bjørkeblad i logoen også?

Mer enn en svømmehall

– Når jeg skulle forme logoen så ble det klart at dette er mer enn en svømmehall. Det er som navnet sier, et bad. Jeg hadde mer fokus på aktivitet i vann enn det mer typiske, et menneske som svømmer, sier Sæther. 

Flere har logoer av en mann som svømmer, men Arild Sæther ville unngå kjønn, alder og etnisitet for å favne alle. Hvis man konkretiserer aktiviteten låser man mer hva folk forbinder med badet. Derfor unngikk han en som svømmer eller leker med ball.

Han lagde flere forslag, men følte at han ikke var helt i mål. En morgen våknet han og tenkte mye enklere. En ring i vann ble til en oval som det splattet og sprutet fra. Menneskene kunne selv utgjøre vannet. Han arbeidet med å få til en aktivitet i vann der de holder hender. Glede. Sosialt. Aktivitet. Alt sammen kom på 30 minutter. Tilslutt arbeidet han med den innvendige formen, det hvite, for at det skulle bli til et bjørkeblad.

Funksjonelt, solid, system og orden

Sæther synes ofte at det er en fristelse å gjøre noe lekent ut av selve teksten, men her var det et bevisst valg å ikke gjøre det. Bokstavene henspeiler på bygget: funksjonelt, solid, system og orden. Det blir en utfyllende kontrast mellom teksten og den lekende og sprudlende ovalen som symboliserer badeglede, aktivitet, sosialt, samhold og miljø.

– Da følte jeg at det er denne jeg går for, av alle forslagene mine vil jeg kjempe for at det blir denne, sier Sæther. 

Rundt oss overalt på badet, på infoskjermer, resepsjonsdisken, på brosjyremateriell og på skilt inne og ute er beviset på at han har lykkes.

– Jeg viste den til folk rundt meg i kun et sekund og spurte hva de hadde sett. Når de svarte vann visste jeg at første kriteriet var nådd. Ved andre gangs visning så de at det var mennesker, men noen så bjørkebladet først, forteller Sæther. 

Slå ring om et godt bademiljø

Det at det er et blad i midten, ja det kan henvise til at det ligger på Bjørkelangen, men det er også en symbolikk opp mot natur og miljø. Bladet samsvarer også godt med alt trevirke som badet har brukt både utvendig og inne som gir et lunt og godt miljø.

– Bjørkebadet ønsker å bruke så lite klor som mulig for et bedre innemiljø. For å få dette til trenger vi at våre badegjester spiller på lag med blant annet gode dusjrutiner. På den måten gjenspeiler menneskene i logoen også dette aspektet. Som ser for seg «La oss slå ring om et godt bademiljø», sier daglig leder Ole Holt Olsen.


Julemotivene på Tines melkekartonger

Arild Sæther er også mannen bak julemotivene på Tines melkekartonger. Disse illustrasjonene hadde også motiver som man først ikke så, men som man oppdager etter hvert. En sleiv ble et tre, eggdeler ble fjellkjede.

– Det gir en aha-opplevelse som gjør at man husker det lettere. Det gir et slags eierskap at man har sett noe som kanskje ikke alle har sett. Man kan gjenkalle opplevelsen da man oppdaget og så det innbakte motivet. Men der stopper likheten, for logoen har ikke bare innbygde motiver, men en dypere mening, sier han. 

Sæther har vært med å forme logoen til Kongehuset, Norges Fotballforbund og mange, mange flere.– Kvaliteten til Bjørkebadets logo står ikke tilbake for noen av disse hverken når det gjelder nyskapning, egenart, symbolikk og estetikk», sier kunstneren fornøyd. 

Arild Sæther har i mer enn 25 år «servet» bokforlag, reklame- og designbyråer, samt de fleste store norske bedrifter med illustrasjoner innenfor alle mulige genre. Merittlisten er lang. Du kan selv ta en titt på Arilds egen hjemmeside http://www.illustrasjon.as

Forfatter: Alette Eldøy

Sist endret: 07.07.2020