Besøker lokale bedrifter: – Imponert

Bærekraftig skogdrift i praksis: Bli med ordfører og kommunedirektør på befaring i kommuneskogen, se hvordan tynningshogst gjøres, og møt en familiebedrift fra Setskog.

– Det er imponerende å se hvor mye som skal hensyntas når det skal gjøres en hogst, sier ordfører Roger Evjen.

Ordfører Roger Evjen og kommunedirektør Anne Kirsti Johnsen har vært på bedriftsbesøk hos HF anlegg og skog AS. Marius Heggedal, avdelingssjef skog i HF viste arbeidet med en tynningshogst i kommuneskogen på Setskog. HF anlegg og skog AS har akkurat undertegnet en avtale som underleverandør til rammeavtale for hogst med Aurskog-Høland kommune. Dette er den første jobben som gjøres i denne avtalen.

Dette gjøres ved tynningshogst

– I en tynningshogst tas omtrent halvparten av trærne ut. Dette gjøres for å øke veksten på de trærne som står igjen, forklarer fagansvarlig skog Lars Grasmo i Aurskog-Høland kommune

Tynningshogst er en skogbruksmetode der man fjerner en del av trærne i et skogbestand. Målet er å forbedre vekstvilkårene for de trærne som blir stående igjen, slik at de kan vokse seg større og mer verdifulle.

– Før en hogst kan gjennomføres, er det en omfattende kartlegging som skal gjøres. Stier skal opprettholdes, fuktområder skal stå urørt, store løvtrær og død ved settes igjen. Viktige områder for fugl, vilt og insekter skal i varetas. Dialogen med HF har vært veldig bra, og de har gjennomført hogsten som planlagt. Her er det lite kjørespor, og kvistene ligger utenfor stiene og blir gjødsel for skogen, sier en fornøyd Grasmo.

Familiebedrift

HF anlegg og skog AS er en familiebedrift. Bedriften har vokst over tid både innen anlegg og skogsdrift. Bedriften har 35 ansatt og har 5 lærlinger.

– Vi har et ungt miljø, og flere av våre unge ansatte har valgt å flytte til Setskog, sier Marius Heggedal.

skog hogst hf anlegg-3.jpg

Sist endret: 26.09.2024