Sprengt kapasitet på  testsenteret

Kommunalsjef for helse og livsmestring Kjersti Vevstad bekrefter at testsenteret må prioritere hvem de nå tester på grunn av stor pågang.

– Nå er det mye testing overalt i samfunnet, og det er mange som tar hjemmetester som er positive for tiden. Alle som har symptomer, eller som skal få bekreftet en positiv hjemmetest med PCR-test, blir prioritert. Det viser seg at det da blir liten kapasitet til andre, sier Vevstad.

Testsenteret får noen henvendelser fra innbyggere som skal teste seg før reise. Som regel får testsenteret til å teste dem, men i perioder med høyt trykk, må disse nedprioriteres.

– Akkurat nå er vi inne i en slik periode der vi sjelden får anledning til å prioritere å teste dem som skal på utenlandsreiser. Prøv gjerne, men får du nei, så blir alternativet å teste seg privat.

Sist endret: 02.02.2024