Bilde av en mann som får vaksine.

Koronavaksinering høsten 2024

For å opprettholde best mulig immunitet gjennom vintermånedene anbefaler Folkehelseinstituttet at oppfriskningsvaksinering starter 1. oktober. Her finner du hvem som anbefales å ta en oppfriskingsdose.

Vaksineanbefalinger for sesongen 2024/2025.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at følgende grupper bør ta en ny oppfriskningsdose med koronavaksine før høst/vintersesong 2024/25:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Koronavaksinen er gratis. Mer om koronavaksinering og hvordan du bestiller time finner du her:

Koronavaksinering i Aurskog-Høland - her kan du bestille time (ahk.no)

Mer informasjon om korona og andre luftveisinfeksjoner finner du her: Råd om forkjølelse, influensa, covid-19 og RS-virusinfeksjon - FHI

Sist endret: 17.10.2024