Uke 35: Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvordan er smittetrykket, hvor mange vaksinedoser får vi i ukene som kommer, hvem skal få dem, og hvilket smittenivå er vi egentlig på? Svaret får du her. Hver uke gjør kommuneoverlegen en risikovurdering for vår kommune, og du kan se hva hun sier om denne uken her.

– Vi har sett en betydelig økning av smittetilfeller i løpet av uke 34. Største andelen smitte er knyttet til skole, men smitte her har også gitt noen tilfeller utenfor den aktuelle skolen, sier kommuneoverlege Margrethe Ødegaard i Aurskog-Høland kommune.

31. august er det Det er gjennomført 10.988 koronatester siden februar 2020. 12 personer er i hjemmeisolasjon, og 14 er i karantene. Til sammen har 364 personer testet positivt. Nå er det satt 19.432 koronavaksiner i kommunen.

– Kommunen har nå mottatt hurtigtester for selvtest, og det vil frigjøre en del kapasitet for testsenteret. På bakgrunn av betydelig økning smitte anses det at risikonivået har steget til 2. Basert på smittetall alene ville man egentlig hatt smittenivå 3, men all den til det her handler om et stort cluster, og at man nå har fått selvtester slik at en får en bedring i testkapasiteten vurderes nivået nå til å være 2, sier Ødegaard.

Barnehager, grunnskoler og videregående skoler er på grønt nivå.

Vaksinering

Det går stadig fremover med koronavaksineringen i vår kommune. Vi har satt totalt 21.743 doser. Denne uken får vi 1218 doser. Vi er ferdige med å gi dose 2 til alle prioriterte puljer, og fremskynder dose 2 for alle andre. Vi planlegger også nå vaksinering av dem over 16 år. Denne uken er ansatte i skole og barnehager er er hovedsakelig fullvaksinerte.

• Sum dose 1: 11.394
  • Sum dose 2: 10.349

Det ble satt totalt 2311 doser forrige uke. Av disse var 594 Pfizer, og 1717 Moderna. 85 glass med Pfeizer ble overført til denne uken, og er forbeholdt 16-17 åringer Bjørkelangen videregående skole. Disse skal settes på onsdag, etter avtale med skolen.

Vi har satt totalt 21.743 doser.

Vi publiserte 100 timer drop in fredag og lørdag. Av disse timene ble det registrert inn 12 på fredag og 48 på lørdag.

Koronaregler

Regjeringen har besluttet at trinn 4 i gjenåpningen iverksettes tre uker etter at alle over 18 år har fått tilbud om første vaksinedose. Da vil alle voksne nordmenn ha fått mulighet til å bli beskyttet av vaksinen.

Det er mulig med flere på besøk hjemme, flere mennesker på arrangementer og mindre behov for hjemmekontor. Det er fortsatt innreiserestriksjoner. Innreiserestriksjonene og karantenereglene klassifiseres ut fra smittesituasjonen med fargekodene grønn, oransje, rød, mørkerød og lilla. De som kan vise at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder med EU-koronasertifikat eller NHS Covid-pass fra Wales/England kan reise inn i landet og er unntatt fra krav om test før ankomst, på grenseovergangsstedet og innreisekarantene.

Det er anbefaling om maks 20 gjester og oppfordring om å møtes utendørs. Ved besøk hjemme regnes ikke beskyttede (fullvaksinerte, de med 1 dose vaksine etter tre uker, de som har hatt covid-19 siste 6 måneder) med i antallsbegrensningen, men det må fortsatt være mulig å holde avstand. Beskyttede kan i private sammenhenger, slik som hjemme, ha nær sosial kontakt (under en meter) med andre beskyttede og ubeskyttede som ikke er i risikogruppen. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, lokale regler og svar på koronaspørsmål finner du her.

• Har du spørsmål, trenger råd om du bør testes eller hvordan du skal forholde deg til viruset, eller vil ta koronatest – RING LEGEVAKTEN på 116 117!

Sist endret: 03.09.2021