Stølpejakta starter 5. mai!

5. mai kan ivrige stølpejegere sette i gang og oppsøke hele 70 nye stolper. Det er mange spennende og flotte turer som er tilpasset ulike vanskelighetsgrader. I år blir det satt ut stolper på Aurskog, Bjørkelangen, Løken, Momoen, Langstranda på Hemnes, Setskog og Rømskog. Bli med du også!

– Det er imponerende deltakertall hvert år, noe som viser at tiltaket fenger mange og er et godt bidrag til folkehelsen, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen i Aurskog-Høland kommune.

Aurskog-Høland går nå inn i sitt 12. år av «Stølpejakta». Tilbudet blir mer og mer populært, noe antall registrerte deltagere tilsier. Vi startet opp i 2012 under logoen «Sprek i Aurskog-Høland» med 85 deltagere og antall stølpejegere har økt for hvert år.  Det er Mangenfjellet turlag og OK ØST som er hovedarrangører av stolpejakten i kommunen.

Hvor er stolpene

Som tidligere vil det bli lagt ut en kartfolder for bruk til «Stølpejakta 2023», eller man kan benytte seg av en app på smarttelefonen. Det vil det bli annonsert i Indre Akershus Blad onsdag 3. mai om hvor kartfoldere kan hentes. Rådhuset på Bjørkelangen er et av stedene.

Vi har 7 kartområder i år, og det er satt ut 70 stolper. Det blir satt ut stolper på Aurskog, Bjørkelangen, Løken, Momoen, Hemnes, Setskog og Rømskog.

Ved siden av stolper langs veisystem, blir det også mulighet for skogsvandring langs stier og skogsbilveier. Vi kan lokke med flotte skogsturer på Løken, rundt Damtjenn på Momoen, ved Langstranda på Hemnes, fra skolen på Setskog og nærområdet til Kurøen Bygdetun på Rømskog.

– Jeg vil spesielt anbefale skogsturene med nydelig terreng og flotte vann, sier Trond Syversen, som er en av arrangørene av Stolpejakta.

Hva er stolpejakta

Kommunen var med på å starte opp «Stølpejakta» og fra og med 2016 tok ØK ØST, orienteringsklubben i Aurskog-Høland, og Mangenfjellet Turlag over som hovedarrangører gjennom stolpejakten.no. Kommunen er nå en samarbeidspart og bidrar til deler av prosjektet gjennom blant annet økonomisk støtte. Under koronapandemien var det ekstra mange som deltok på stolpejakten, og selv om det gikk noe ned igjen i 2022 etter åpningen av landet, så har vi generelt nådd rekordmange deltakere med 3150 personer i 2021 og 2630 personer i 2022.

Det settes opp stolper på utvalgte turløyper i hele kommunen, hvor du kan gå på tur for å lete etter disse stolpene. Kartet som lages for stolpejakten i 2023, viser hvor stolpene er å finne.

I Aurskog-Høland har vi fire forskjellige vanskelighetsgrader, så det er muligheter for de fleste av oss til å delta. Opplegget er beregnet for turgåere og syklister som synes det er fint med litt ekstra trim og samtidig kunne bli bedre kjent i vår flotte kommune. Flere av stolpene kan tas av rullestolbrukere.

Det er bare å finne så mange stolper du ønsker.

Registrerte stolper gir vinnersjanse

Hver stolpe består av en meterhøy trestolpe med nummer og en bokstavkode, samt en QR-kode for deg som vil bruke smarttelefon til å registrere stolpene.

Alle som deltar, vil få muligheten til å vinne premier. For hver stolpe du finner og registrerer samler du vinnersjanser til uttrekkspremier. Jo flere du oppsøker, jo større er sjansen til å vinne en av de 10 premiene.

OK ØST Aurskog-Høland, Mangenfjellet Turlag og Aurskog-Høland kommune oppfordrer flest mulig til å være med på en spennende stølpejakt.

Det er bare å finne så mange stolper du ønsker mellom 5. mai og 31. oktober.

Har du ikke prøvd tilbudet før, så hvorfor ikke prøve i år? Lykke til med jakten!

Sist endret: 02.05.2023