Sommer på biblioteket: Bli med på sommerles!

Trenger barna noe å gjøre i sommerferien? Nå er det klart for den digitale lesekampanjen Sommerles.no. Fysiske premier, digitale trofeer, en spesialskrevet eventyrfortelling og leseglede: Fra 1. juni kan alle 1. - 7. klassinger i Aurskog-Høland være med på Norges kuleste lesekampanje. Alt du trenger å vite om denne supre sommeraktiviteten finner du her.

– I fjor hadde vi 388 deltagere på sommerles. Noe som er rekord, og en jevn økning fra vi startet med digital sommerles. Vi er superfornøyde! sier Linda Karlsen, bibliotekar på Aurskog-Høland bibliotek.

Sommerles handler om å lese mest mulig. Det skal være gøy å være med på Sommerles.no! For hver leste bok som registreres inne på nettsiden, samler barna poeng og går etterhvert opp i level. Dette får de digitale trofeer for, men også fysiske premier som kan hentes på biblioteket.

Spennede premier

– Vi opplevde at barn og foreldre var veldig fornøyde, fordi sommerles gir masse leseglede, samtidig er det gøy å følge historien om Astrid og Asbjørn. Barna var også veldig begeistret for premiene, særlig haitennene var populære i fjor. I år har vi også masse spennende premier, sier Karlsen.

Sommerles.no har vært en stor suksess gjennom flere år, og i 2020 deltok over 164.000 barn. Målet med kampanjen er å motivere barna til å lese så mye de bare orker i løpet av en lang sommerferie.

– Sommerles gir barna mestringsfølelse, leseglede og leseferdigheter. Dette opplever vi når barna henter premiene. Da møter vi fornøyde barn og foreldre. Barna er også ivrige etter å fortelle om bøkene de har lest, og låner med seg masse hjem. Vi får også tilbakemeldinger fra foreldre om at barn som ikke leser mye har blitt stimulert til å lese mye mer, sier Karlsen.

I 2019 leste barna 2699 bøker til sammen, mens i 2020 leste de hele 3253 bøker. Når det gjelder antall sider leste barna 238.135 sider i 2019, mens de i 2020 sprengte alle grenser med 370.263 sider lest totalt.

Avslutningsfest

Sommerles avsluttes med en feiring for alle som har deltatt. Biblioteket på Bjørkelangen har en avslutningsfest for sommerles 10. september klokken 12.00 med Bygdetruppen. Rømskog skole har egen avslutning, dato er ikke satt ennå.

– Det viktigste med sommerles er leseglede og leseferdigheter. Velkommen innom biblioteket! sier Karlsen.

Super sommeraktivitet

Sommerles har også en spesialskrevet fortelling av forfatteren Mari Moen Holsve, hvor to tøffe barn, Astrid og Asbjørn, drar ut på nye eventyr hvert år. Les gjerne fortellingen sammen, eller hør den som lydfil inne på Sommerles.no

Deltakerne kan lese nesten hva som helst av bøker! De kan også lytte til lydbøker eller bli lest for av mamma, pappa eller noen andre som er flinke til å lese.

• Logg deg inn og bli med du også!
  • Sommerles.no er en digital lesekampanje på nettsiden Sommerles.no.
  • Barna lager seg en profil, registrerer alt de leser i kampanjeperioden og får XP (poeng) for hver leste side.
  • Sommerles.no er for barn i 1. - 7. klasse og varer fra 1. juni til 31. august.
  • Barna får tilgang til en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve.
  • I tillegg til XP kan barna også gjøre seg fortjent til digitale troféer og kule premier som kan hentes på biblioteket!

Sist endret: 31.05.2022