Skogbrannfare: Oransje nivå

Det er nå stor skogbrannfare i vår kommune, og varselet er på oransje nivå. Sjekk skogbrannindeksen, og få tips til hva du kan gjøre for å bidra til en brannsikker vår.

– Det er veldig tørt i skogene våre om dagen, så vi ber om at dere viser stor forsiktighet, sier Jan-Ivar Jenssen, beredskapskoordinator i Aurskog-Høland kommune.

Faren for skogbrann øker, og varselet er nå på oransje nivå. Nedre Romerike brann- og redningsvesen (NRBR) anser det som svært uaktsomt å tenne bål skog og mark slik situasjonen er nå.

– Foreløpig kan publikum benytte seg av faste, godkjente bålplasser. Men også her er man ansvarlig når man tenner ild. Det er alltid den som antenner ilden, som er ansvarlig for at det er trygt mens det brenner og at det er skikkelig slokket før man forlater stedet, sier Linda Stuvland, fagleder informasjon i NRBR.

Ved overtredelse av aktsomhetsplikten kan man straffes med bot eller fengsel. NRBR vurderer fortløpende å nedlegge totalforbud mot all ild, også på faste bålplasser.

Faren øker

Meteorologisk institutts spesialvarsel viser at skogbrannfaren østafjells øker inntil det kommer nedbør av betydning.

Varselet viser at tørt vær og sol gir fortsatt lokal skogbrannfare østafjells. Vegetasjon kan lett antennes og store områder kan bli berørt.

Tips for en brannsikker vår

Sist endret: 03.05.2022