Rekordmange aktiviteter i Frivillighetens år

Frivillige hjelper til på seniorsentre, i idrettslagene, turgrupper, som natteravner og på vaksinasjonssenteret. Dugnadsånden står sterkt i Aurskog-Høland kommune, og i hele 2022 feiret vi frivilligheten. Se bildene her!

– Dugnadsånden i Aurskog-Høland kommune er enorm! Vi møter mange, hyggelige mennesker som ønsker å bidra i samfunnet. Det er mange aktive frivillige i kommunen, både via oss på Frivilligsentralen, og i lag og foreninger, sier Rita Berget Lindblad, virksomhetsleder for Frivillighetssentralen i Aurskog-Høland kommune.

Hun peker spesielt på idretten, som  har mange frivillige hjelpere. Kommunen har fått til et større samarbeid med lag, foreninger og næringsliv, og det bidrar i stor grad til bedre tilbud i hele Aurskog-Høland.

Se bildeserie nederst i saken!

Masse engasjement

Frivillighetens år var fylt med stor aktivitet, mange engasjerte frivillige og generelt mye positivitet, og det har vært mange lyspunkter gjennom året. Utstyrssentral, giverglede, et sted å henge for ungdommer, ønsketre og julefeiring for alle er noen av dem.

– Hvis jeg skal trekke fram noe, er det at alle aktiviteter er oppe og går igjen etter koronapandemien og nedstenginger. Vår utstyrssentral har blitt en del av BUA, en nasjonal ideell organisasjon som skal gjøre det enklere for barn og unge å prøve flere og mer varierte aktiviteter, uten å øke forbruket. Givergleden i forbindelse med innsamling av klær og forbruksvarer til flyktninger og andre trengende, gaver og bidrag knyttet til Ønsketreet og arrangementet på julaften, sier Lindblad.

Hun trekker også frem åpningen av "Et sted å henge", som er et lavterskel-tilbud for barn og ungdom på Bjørkelangen stasjon. Tilbudet er en del av prosjektet fritid barn og unge, og har som formål og sikre inkludering og forhindre utenforskap.

Doblet antall frivillige

– Det ble en økning på over 150 frivillige fra fjoråret. Fra 2020 har vi doblet antall frivillige, aktiviteter og oppdrag. Det blir nok ikke mindre hektisk fremover. Vi er heldige og fikk ekstra midler i budsjettet for 2023. Lene som koordinerer Home-Start familiekontakten går fra 50 prosent til 100 prosent stilling, og det blir veldig bra. Nå kan hun ha fullt fokus på å forebygge utvikling av belastninger og stress hos barnefamilier. I tillegg fikk vi midler til å øke bemanning på Frivilligsentralen, og vi ønsker å få på plass en person som betjener BUA på ettermiddager og lørdager i sesong, sier Lindblad.

Tusen takk!

Det aller viktigste i Frivillighetens år er de frivillige, og vi vil rette en kjempestor takk til alle støttespillere som heier på oss, bidrar med frivillig arbeid, eller bidrar med midler.

– Tusen takk til alle våre frivillige som gir av dere selv, og gjør andres hverdag bedre. En stor takk til alle som har oppfylt ønsker på Ønsketreet, sponset gaver, gavekort, gitt klær og forbruksvarer til de som trenger hjelp i disse vanskelige tider. En stor takk til dere som har gitt oss ekstra midler så vi kan fortsette arbeidet med å skape gode menneskemøter for alle i hele kommunen vår. Vi gleder oss til nok et nytt og spennende år i frivillighetens tegn, sier Lindblad.

2022-frivillighetens år-17.jpg

Et sted å henge: "Et sted å henge", som er et lavterskel-tilbud for barn og ungdom på Bjørkelangen stasjon. Tilbudet er en del av prosjektet fritid barn og unge, og har som formål og sikre inkludering og forhindre utenforskap.

2022-frivillighetens år-21.jpg

2022-frivillighetens år-08.jpg

Giverglede: Givergleden i forbindelse med innsamling av klær og forbruksvarer til flyktninger og andre trengende, gaver og bidrag knyttet til Ønsketreet og arrangementet på julaften var flott å se.

2022-frivillighetens år-12.jpg

Stor aktivitet: Frivillighetens år var fylt med stor aktivitet, mange engasjerte frivillige og generelt mye positivitet.

2022-frivillighetens år-11.jpg

Enorm dugnadsånd: – Dugnadsånden i Aurskog-Høland kommune er enorm! Vi møter mange, hyggelige mennesker som ønsker å bidra i samfunnet, sier Rita Berget Lindblad, virksomhetsleder for Frivillighetssentralen i Aurskog-Høland kommune.

2022-frivillighetens år-07.jpg

Seniortreff: Seniorsentrene kan by på sosialt samvær, kulturelle opplevelser og stimulerende aktiviteter.

2022-frivillighetens år-01.jpg

Jobbet seg gjennom koronapandemien: Alle aktiviteter er oppe og går igjen etter koronapandemien og nedstenginger.

2022-frivillighetens år-05.jpg

Flotte arrangementer: Totalt er det gjennomført over 3000 aktiviteter og oppdrag på over 10.000 timer, så frivillighetsåret 2022 gav virkelig resultater!

2022-frivillighetens år-15.jpg

Mange frivillige: Det er mange aktive frivillige i kommunen, både via Frivilligsentralen, og i lag og foreninger.

2022-frivillighetens år-13.jpg

Økt antall frivillige: På tampen av året var det registrert nærmere 600 frivillige som bidrar på våre ulike aktiviteter. Totalt er det gjennomført over 3000 aktiviteter og oppdrag på over 10.000 timer, så frivillighetsåret 2022 gav virkelig resultater!

2022-frivillighetens år-10.jpg

Tusen takk!: – Tusen takk til alle våre frivillige som gir av dere selv, og gjør andres hverdag bedre. En stor takk til dere som har gitt oss ekstra midler så vi kan fortsette arbeidet med å skape gode menneskemøter for alle i hele kommunen vår. Vi gleder oss til nok et nytt og spennende år i frivillighetens tegn, sier Lindblad.

Sist endret: 16.01.2023