Podkast: Trafikksikker kommune

Aurskog-Høland ble i september godkjent som trafikksikker kommune av Trygg Trafikk. Hva er en trafikksikker kommune? Hvordan ligger kommunen an i forhold til landet for øvrig? Hvem er best til å kjøre bil - kvinner eller menn? Svaret får du her! I denne episoden av kommunepodkasten «Former felles framtid» møter du Jan Johansen, direktør i Trygg trafikk, og Else Marie Stuenæs, samferdselsansvarlig i Aurskog-Høland kommune.

Du vil i denne episoden få høre mer om arbeidet med trafikksikkerhet i kommunen. Aurskog-Høland kommune ble 7. september godkjent som trafikksikker kommune av Trygg Trafikk, som nummer 20 av 51 kommuner i Viken som er godkjent. Hva betyr det egentlig å være en trafikksikker kommune? Det får du høre om i vår nye podkast.

I podkasten treffer du Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk, og bosatt på Aursmoen. Du får også høre fra Else Marie Stuenæs, samferdselsansvarlig i kommunen, og prosjektkoordinator for trafikksikker kommune.

Godt rustet

– Trafikksikker kommune er en godkjenningsordning Trygg Trafikk har. De stiller en del krav til hvordan kommunen jobber med trafikksikkerhet. Alt fra helsestasjon, barnehage og skole, til hvordan vi jobber med plansaker og snøbrøyting. Hvis man kan dokumentere gode systemer og gode rutiner får man kalle seg Trafikksikker kommune, sier Stuenæs.

Hun understreker at at alle har ansvar for egen oppførsel i trafikken, og for å vise hensyn til sine medtrafikanter.

– Å være trafikksikker kommune innebærer at vi er godt rustet til å jobbe med trafikksikkerhet. Det er ingen garanti mot ulykker, men hvis vi planlegger godt og bruker reglene vi har, kan vi redusere sjansene for at ulykker skal oppstå, sier Stuenæs.

Hvem er tryggest i trafikken?

I podkasten snakker vi også om det evige spørsmålet: Hvem er det egentlig som er best til å kjøre bil, og hvem er mest trafikksikker?

– Det populære svaret er at kvinner er mer trafikksikre enn menn. Men kvinner kjører mye mindre bil enn menn, så hvis vil kobler antall kilomenter til kjører og antaall ulykker de er involvert i går det nesten opp i opp, sier Johansen.

Aurskog-Høland har en kommunedelplan for trafikksikkerhet, som skal gjøres om til en mobilitetsstrategi med blant annet trafikksikkerhet som team, og en årlig sak om trafikksikkerhet. Planlagt politisk behandling er våren 2022. Kommunen har dessuten et godt samarbeid med politiet, særlig i forbindelse med skolestart.

– Dette er gull i våre ører. Jo flere kommuner som vil jobbe med dette, jo bedre. Det viser seg at Aurskog-Høland er blitt en kommune med lite av de mest alvorlige ulykkene, de siste årene har vi kommet ned på en tredjedel av det vi har ligget på tidligere. Men det handler om å ha blikket festet på at vi har ingen å miste i trafikken, men vi er på rett vei, sier Johansen

Hot or not

Vi avslutter som vanlig med en runde «Hot or not?». Få med deg hele episoden her!

Den siste tiden har ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer laget podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i kommunepodkasten «Former felles framtid».  Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

Ny episode hver måned

Hver måned kan du høre en ny episode av vår podkast «Former felles framtid».

Neste gang skal det handle om folkehelse i Aurskog-Høland.

Sist endret: 28.10.2021