PODKAST: Folkehelse, friluftsliv og livsfilosofi

Hva innebærer egentlig god folkehelse, og hvordan jobber kommunen for å sikre god folkehelse blant våre innbyggere? Svaret får du i vår nye podkast! I tillegg får du enkle tips og triks til hva du kan gjøre for å bidra til god folkehelse for deg selv og dine nærmeste. I denne episoden av kommunepodkasten «Former felles framtid» møter du en lokal toppidrettsutøver, Stolpejaktas far, og kommunens folkehelsekoordinator, og du får høre mer om arbeidet med folkehelse i vår kommune.

Denne episodens podkast-gjester både oppfører seg som folk og har god helse:

• Anne Mette Brustuen er opprinnelig fra Gjøvik, og har i løpet av sitt 32-årige liv flyttet mye rundt i landet. For to år siden landet hun på Bjørkelangen, og hun er folkehelsekoordinator i Aurskog-Høland kommune.
  • Toppidrettsutøver Jacob Boutera er født og oppvokst på Finstadbru, fartsfantom på friidrettsbanen, og i forrige sesong nærmet han seg OL-kravet. Boutera er mellom- og langdistanseløper.
  • Du får også høre fra Trond Syversen, livsfilosof, naturentusiast og tidligere kommunearbeider. Stolpejaktas far har jobbet i kommunen siden 1976. Både blant kolleger og venner er han kanskje aller mest kjent for sine mange påfunn. Som den gangen han fant på at de skulle sprenge en utedo i lufta for å markere at nå var avløpet mellom Hemnes og Løken knyttet sammen. Eller da han skulle bygge den 20 meter høye utedassen Solgunn, med hanggliderrampe på Misurinan på Fosser. Byggesøknaden ble behandlet politisk og historien havnet til slutt i VGs spalter. Dessverre avslo kommunestyret søknaden.

Fysisk og psykisk helse

Folkehelse handler om hvordan du har det, både fysisk og psykisk. Det handler om alt fra trivsel i nærmiljø til søvn, tilgang til ulike fasiliteter, sosial kontakt og omgang, psykisk og fysisk helse, livskvalitet, støyplager, fysisk aktivitet, matvaner og fysisk aktivitet.

– Jeg er helt avhengig av å være fysisk aktiv for å ha det bra. Jeg hørte en lege si at hvis fysisik aktivitet hadde vært en pille ville alle tatt den, fordi det har så mye gevinst. Det er noe vi alle kan ha i bakhodet. Det trenger ikke være på voldsomt nivå, det kan være nok å komme seg litt ut og bruke kroppen, rett og slett, sier Boutera.

Stolpejaktas far

Trond Syversen startet opp Stolpejakta i Aurskog-Høland kommune. Stolpejakta er en morsom kombinasjon av tur, kultur og orientering, og er beregnet for turgåere og syklister som synes det er fint med litt ekstra trim og samtidig kunne bli bedre kjent i vår flotte kommune. Stolpejakt er en enkel form for orientering. Målet er å legge til rette for aktivitet for både unge og gamle, uansett funksjonsevne.

– Vi var sammen med Sarpsborg den første kommunen i Norge som startet med Stolpejakt. Det er en naturopplevelse, og tar deg til steder i kommunen du kanskje ikke har vært før, sier Syversen.

Hvordan har du det?

For at folkevalgte og beslutningstakere skal kunne planlegge for treffsikre tiltak som øker folks livskvalitet, trenger de å vite hvordan du som innbygger faktisk har det. Aurskog-Høland har nå invitert innbyggere til å delta i en omfattende folkehelseundersøkelse. Målet er å kartlegge befolkningens egenvurderte helse, livskvalitet og hvordan de trives i nærmiljøet sitt.

– Vi ønsker å vite hvordan det står til hos befolkningen. Det handler om livskvalitet hvordan du har det, hvordan helsa di er. Undersøkelsen er anonym, så vi kan ikke se hvem som svarer hva. jo flere som svarer jo bedre informasjon får vi, og jo mer tiltak kan vi gjrøe for å gjøre hverdangen bedre for våre innbyggere, sier Brustuen.

Hot or not

Vi avslutter som vanlig med en runde «Hot or not?». Få med deg hele episoden her!

Den siste tiden har ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer laget podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen, byr vi på både humor og alvor i kommunepodkasten «Former felles framtid».  Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

Ny episode hver måned

Hver måned kan du høre en ny episode av vår podkast «Former felles framtid».

Neste gang skal det handle om frivillighet i Aurskog-Høland.

Sist endret: 16.11.2021