Hvorfor velge økologisk? – Ny podkastepisode

Økologisk mat, selvdyrking og EU-regler – hvorfor bør vi dyrke maten vår selv eller handle fra lokale aktører? I denne episoden av «Former felles framtid» møter du både leder og kvalitetsrevisor for Debio, og kantineleder for Jobberiet på Bjørkelangen.

Hør episoden her.

Hva er egentlig økologisk mat? Hvordan kan du dyrke maten din selv? Hva må du tenke på hvis du ønsker å selge og omsette økologisk mat? Hva betyr Debio-merke og Nyt Norge-merke? Og hvordan kan du kompostere maten din?

Ukens podkast-gjester gjør sitt beste for å svare deg! Episoden avsluttes som vanlig med en runde «Hot or not?».

F.v. Podkastvert Lars Jørgen Skaret og gjester Therese Halvorsen, Vidar Grepperud og Ole Petter Bernhus

Gjestene

• Therese Halvorsen er kantineleder for Jobberiet på Bjørkelangen. Hun har daglig ansvar for en håndfull medarbeidere som lager mat til ansatte på rådhus, skoler, barnehager og sent-arbeidende politikere. Mat har hun jobbet med i over 20 år.
  • Vidar Grepperud: Småbarnsfar til to fra Bjørkelangen, bosatt på Frilund gård, agronom, bonde med stor sans for økologisk drift, og han produserer kanskje Romerikes beste tomater.
  • Ole Petter Bernhus er en engasjert mann som blant annet er leder for Debio, styreleder i Setskog Idrettsforening, og han trives godt med dyrking i eget drivhus.

Hva er Debio?

Debio er en organisasjon som kontrollerer og godkjenner norske økologiske landbruksprodukter og økologisk landbruksdrift.

– Hvis du skal selge og omsette økologisk mat må du ha en godkjenning siden det er en beskyttet betegnelse. Det er også et felles EU-regelverk som Norge må følge siden vi er med i EØS, sier Bernhus.

Hør episoden her.

Episoder hver måned

Ansatte og innbyggere på tvers av sektorer og miljøer lager podkast om kommunen vår. Målet er å inkludere, informere og glede innbyggere i alle aldre. Med Lars Jørgen Skaret i spissen byr vi på både humor og alvor i denne kommunepodkasten «Former felles framtid». Du finner podden på Acast, Spotify, YouTube og Amazon.

Nye episoder publiseres en gang i måneden. Følg med i april!

Har du gått glipp av tidligere episoder? Da finner du dem her.

Du kan lese om Debio-merking her.

Forfatter: Connie Iren Brenna

Sist endret: 25.03.2022