Koronasituasjonen i vår kommune nå

Hvilket risikonivå er vi på, hvordan er smittetrykket, hvor er det mest smitte, og hvordan organiseres vaksineringen i vår kommune nå? Kommunedirektøren orienterte formannskapet om koronasituasjonen i vår kommune, og du kan se hele orienteringen her.

Det er gjennomført 13.068 koronatester siden februar 2020. 30 personer er i hjemmeisolasjon, og til sammen har 809 personer testet positivt. Vi går fra nivå 1 til nivå 2 på FHIs risikonivå. I henhold til det nye testregimet overlates nå smittesporing mer til den enkelte. Kommunen legger til rette med å gjøre hjemmetester lett tilgjengelig for både innbyggere og ansatte.

God testkapasitet

Det er fremdeles økende spredning av koronaviruset i kommunen. Viruset spres i noen grad blant barn og unge, men det er ingen konsentrasjon i tid eller sted som kan karakteriseres som utbrudd. De fleste smittede er voksne, og andelen fullvaksinerte som smittes er relativt høy. Det er også mye luftveisinfeksjoner av andre årsaker i befolkningen. Kapasiteten i legetjenesten er foreløpig tilfredsstillende.

– Testkapasiteten er god. Det som er annerledes nå er selvtesterne som vi sørger for blir distribuert ut. Det er mulig å hente på rådhuset, skoler og barnehager, og legevakta. Det er ikke stort fokus på antall smittede, men mer på belastning på sykehusene og på egen drift, sier kommunedirektør Inger Hegna.

Smittevernoverlegen i Aurskog-Høland kommune anbefaler nå at legekontorene bruker munnbind. Anbefalingen gjelder både personell og pasienter/innbyggere. Når det gjelder pasienter, er det de som er over 12 år.

Vaksinering

– Løsningen for å holde samfunnet åpent er å vaksinere flest mulig. Vi har vaksinert veldig mange, og er oppe på en andel på nesten 96 prosent. Dose to er vi oppe på en andel på 88 prosent, og håpet er at generell informasjon vil bidra til at flere kommer. Vi er i gang med dose 3, og det fortsetter vi med. Mer eller mindre alle over 65 år vil få tredje dose før jul, sier Hegna.

Forrige uke var det mange i aldersgruppen 65+ som fikk tredje dose, og mange 16-17-åringer som har blitt vaksinert. Nå er det totalt satt 26.022 koronavaksiner i kommunen.

• Sum dose 1: 12.802
  • Sum dose 2: 11.626
  • Sum dose 3: 1594  (innbyggere meldt fra lege jfr. anbefaling fra FHI, eller går på medisiner iht. medisinliste fra FHI, 65+)

Forrige uke ble det vaksinert med både Pfizer og Moderna. Det ble satt til sammen 852 doser forrige uke. Vi er også godt i gang med tredje dose.

Det blir drop in-vaksinering fra klokka 15.30-18.00 onsdag.

Vi øker åpningstidene i november og desember, da det er stor pågang. Timebøkene justeres kontinuerlig ut fra behov.

Mer informasjon

Mer informasjon om koronasituasjonen i vår kommune, og svar på koronaspørsmål finner du her.

• For å bestille test - ring smittesporing på 94 02 12 23 mellom 09-19.

Sist endret: 30.11.2021